• ارتباط شاخص های عصبی ادراکی و روانی با کمبود کوبالامین و اسید فولیک در سالمندان شهر مشهد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 494
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: اختلالات عصبی ادراکی و روانی در سالمندان شایع است. در این مطالعه ارتباط مقادیر سرمی کوبالامین، فولات، هموسیستئین با شاخص های عصبی ادراکی و روانی مورد بررسی قرار می گیرد.

     روش کار: 280 سالمند در بیمارستان امام رضا (ع) شهر مشهد پذیرش شدند. معاینات فیزیکی و آزمون های لازم توسط پزشک بعمل آمد. اسید فولیک و کوبامین سرم به روش ria اندازه گیری شد. برای 78 سالمند که دارای کوبالامین pg/ml 450-120 و فولات ng/ml13-1.5 بودند، هموسیستئن سرم به روش الایزا اندازه گیری شد. نتایج با spss تحلیل گردید.

    نتایج: بر اساس هموسیستئینμmol/l15>، نقطه برش برای کمبود کوبالامین و فولات سرم بترتیب pg/ml330<و ng/ml6.5< بود. بین کوبالامین و فولات، ارتباط معنی داری وجود داشت (0.001p<). هموسیسئن ارتباط عکس با کوبالامین (0.001p<) و فولات (0.44(p= داشت. مطالعه ما نشان داد که کوبالامین و فولات و هموسیستئن سرم با شاخص های ادراکی عصبی و روانی ارتباط معنی دار ندارد به جز در مورد هموسیستئن با رفلکس های تاندونی عمقی (0.45(p=. در سالمندان دچار دمانس، هموسیستئین سرم بالا بود.

    نتیجه گیری: با نتایج این مطالعه و نتایج ضد و نقیض در سایر مطالعات، بنظر می رسد که باید در روش های ارزیابی اختلالات عصبی ادراکی و روانی تجدیدنظر گردد، چنانچه بین شاخص های آزمایشگاهی و اختلالات عصبی ادراکی روانی ارتباط معنی دار بدست آید، می توان با غربالگری دوره ای سالمند از نظر هموسیستئین یا کوبالامین و اسید فولیک از بروز این اختلالات پیشگیری نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها