• کیفیت زندگی و ابتلا به بیماری های غیرواگیر شایع در جمعیت 64-15 ساله استان کردستان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 409
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف:  کیفیت زندگی یکی از عوامل مهم در ارزیابی مسایل بهداشتی و درمانی است. بیماری های مزمن، یکی از عوامل کاهش کیفیت زندگی در افراد هستند و بررسی کیفیت زندگی جزء مهمی در ارزیابی نتایج درمان این بیماران است. لذا این مطالعه به بررسی کیفیت زندگی و ابتلا به بیماری های غیرواگیر (مزمن) شایع در جمعیت 64-15 ساله استان کردستان می پردازد.

     روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی و مقطعی بود. اطلاعات توسط پرسشنامه eurohis-qol-8-item (کیفیت زندگی 8 سئواله eurohis) و توسط مصاحبه جمع آوری گردید و با استفاده از نرم افزار 12 spsswin و آزمون t تست، ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد.

     نتایج: پس از حذف اثر سایر متغیرهای مخدوش کننده، کیفیت زندگی در افراد سیگاری 1.41 امتیاز پایین تر از افراد غیرسیگاری، در خانم ها 1.52 امتیاز پایین تر از مردان و در افراد مبتلا به فشار خون 1.41 امتیاز پایین تر از افراد غیرمبتلا بود. هم چنین کیفیت زندگی به ازای هر سال افزایش سن، 0.05 امتیاز کاهش یافت.

    نتیجه گیری: با توجه به پایین تر بودن کیفیت زندگی در زنان، افراد مسنتر و بیماران مبتلا به فشار خون، لازم است که توجه بیشتر به شناسایی زودهنگام این افراد و درمان های مبتنی بر افزایش کیفیت زندگی صورت پذیرد. استفاده از این پرسشنامه در منطقه ما نیز عملی است و می تواند در مطالعات در سطح وسیع مورد استفاده قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها