• درجه مطابقت تشخیص اولیه با تشخیص نهایی در کودکان بستری در بیمارستان بوعلی ساری، سال 1386

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 441
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: دستیابی به تشخیص صحیح در پزشکی، اساس و مقدمه درمان بیماری ها را تشکیل می دهد. میزان مطابقت تشخیص اولیه با تشخیص نهایی، بستگی زیادی به درک پزشک در جمع بندی جنبه های مختلف بررسی ها دارد.

     روش کار: این تحقیق مقطعی بود و داده ها از پرونده ها استخراج شد. آنالیز در نرم افزار spss و با استفاده از شاخص های آمار توصیفی انجام پذیرفت. برای بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون های آماری آنالیز واریانس و کای دو استفاده شد. بررسی توافق بین تشخیص اولیه و تشخیص نهایی به کمک محاسبه ضریب کاپا انجام گرفت.

     نتایج: تعداد 1310 پرونده در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. نتایج میزان مطابقت نشان داد که در 1244 پرونده (94.9%) مطابقت کامل، در 12 (0.9%) مطابقت نسبی، و در 54 پرونده (4.2%) نیز عدم مطابقت مشاهده شد. متوسط مدت اقامت در بیماران با مطابقت کامل 3.7±3.9 روز، در بیماران با مطابقت نسبی 1.7±3.8 روز و در بیماران باعدم مطابقت 2.4±5.2 روز بود. ضریب توافق کاپا برای تشخیص اولیه با نهایی 0.88 محاسبه شد.

    نتیجه گیری: نتایج نشان داد که تشخیص اولیه با تشخیص نهایی از مطابقت بالایی برخوردار بوده است. شاید بتوان دلیل آن را به آموزشی بودن بیمارستان و دقت بالای اساتید و یا درج کلیه تشخیص ها در زمان ترخیص بیمار نسبت داد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها