• آگاهی، نگرش و عملکرد خانوارهای شهری در خصوص اصول کاربردی تغذیه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 461
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: یکی از مهم ترین علل معضلات تغذیه ای در جهان، عدم آگاهی تغذیه ای و در نتیجه عملکرد نامناسب در این مقوله است که باعث مشکلاتی از قبیل سوء تغذیه و ابتلا به بیماری های غیرواگیر مختلف می شود. مطالعه جاری به منظور ارزیابی وضعیت آگاهی، نگرش و عملکرد خانوارهای شهری درباره اصول کاربردی تغذیه در سال 1383 در استان های گلستان، سیستان و بلوچستان و بوشهرطراحی و اجرا شد.

    روش کار: این مطالعه به صورت مقطعی به بررسی سطح آگاهی، نگرش و عملکرد خانوارهای شهری در زمینه اصول کلی تغذیه در استان های منتخب می پردازد. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای یک مرحله ای با اندازه خوشه های مساوی بود. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه ساختاریافته و با انجام مصاحبه با افراد واجد شرایط پاسخگویی در خانوارها جمع آوری شد.

    نتایج: در این مطالعه، درمجموع تعداد 1154 نفر در مناطق مورد نظر ، تحت برر سی قرارگرفتند. حدود 70-50% از پاسخ دهندگان، از 4 گروه اصلی غذایی مطلع بودند و 50-40% از افراد نسبت به نقش آن ها دربدن انسان آگاهی داشتند. در اکثر موارد نگرش خانوارها در زمینه تغذیه مطلوب بود. فراوانی مصرف گوشت قرمز در افراد مورد بررسی به ندرت، گوشت ماهی در سطح متوسط، حبوبات در سطح بالا، میوه و سبزی، شیر، ماست و پنیر در سطح قابل قبول و مصرف چیپس و پفک، قند و شکر و نوشابه های گازدار در سطح بالایی قرار داشتند.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه می تواند دفتر بهبود تغذیه را در بهبود طراحی و اجرای موثر برنامه های مداخله ای برای پیشبرد سلامت تغذیه ای اقشار جامعه یاری کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها