• بررسی اولویت های سلامت از دیدگاه کارشناسی و مردم در پایگاه تحقیقات جمعیت کرمان در سال 1386

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 626
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: پایگاه های تحقیقات جمعیتی با هدف توانمندسازی مردم، پژوهش های مشارکتی مبتنی بر جامعه با روش های ساده را در دستور کار قرار می دهند. این تحقیق با هدف تعیین اولویت های سلامت از دیدگاه کارشناسان و مردم در پایگاه تحقیقات جمعیتی کرمان با مشارکت مردم منطقه انجام گرفت.

    روش کار: دیدگاه های مردم از 20 خوشه 20 خانواری توسط 10 تیم دو نفره آموزش دیده مردمی در فرم های پرسشنامه ثبت گردید . اطلاعات جمع آوری شده با نرم افزار  spssو آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: مجموعاً اطلاعات 1289 نفر مربوط به 324 خانوار ثبت گردید که 7.4 درصد از آن ها حداقل یک بیماری مزمن و غیر واگیر در خانواده داشتند. بیشترین شکایت محیطی مردم مربوط به دفع زباله و بوی فاضلاب و یا وجود سگ های ولگرد در منطقه بود (48.7 و 42.5 درصد) بیشترین نگرانی اجتماعی مردم به ترتیب تورم، گرانی و وضعیت اقتصادی خانواده و هم چنین بیکاری اعضای خانواده بوده است (24% و 35%). بین دیدگاه های مردم و کارشناسان در تعیین اولویت های سلامت از نظر آماری تفاوتی وجود نداشت.

    نتیجه گیری: گسترش پایگاه های تحقیقات جمعیتی یکی از بهترین را هکارهای جلب مشارکت مردم است که بازوئی قوی برای دولت به منظور حفظ و ارتقاء سلامت محسوب می شوند مشروط بر این که در گام نخست، مسئولین خود به این باور برسند و مردم را در سرنوشت خود شریک نمایند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها