• شناسایی موانع به کارگیری یافته های تحقیقاتی در عملکرد بالینی پرستاران مراکز درمانی کشور

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 509
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: اهمیت انتقال دانش و استفاده از نتایج پژوهش برای تصمیم گیران بخش سلامت، در کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت در حال افزایش است. طی دو دهه اخیر در متون پرستاری تاکید زیادی بر مبتنی بر تحقیق شدن این حرفه شده است. هدف از این مطالعه شناسایی موانع به کارگیری یافته های تحقیقاتی در عملکرد بالینی پرستاران کشور است.

    روش کار: این مطالعه به صورت مقطعی انجام گرفت. پرسشنامه مورد استفاده مشتمل بر 2 بخش بود. بخش اول شامل اطلاعات دموگرافیکی پرستاران و بخش دوم شامل 29 سوال 5 گزینه ای بود که موانع به کارگیری یافته های تحقیقاتی را در بر می گرفت. سنجش امتیاز بر اساس مقیاس لیکرت بود و جواب ها به گونه ای تنظیم شده بودند که شرکت کنندگان می توانستند نظرات خود را با درجات متفاوت بیان کنند.

     نتایج: موانع شناسایی شد ه در 4حیطه طبقه بندی شدند: حیطه سازمانی، کیفیت تحقیق، آگاهی و مهارت پرستار و موانع مربوط به دسترسی به نتایج تحقیق. سه مانع اول گزارش شده توسط پرستاران شامل موانعی هم چون: "پرستاران زمان کافی برای مطالعه منابع جدید ندارند"، "پرستاران اختیار کافی برای تغییر روش های مراقبتی بیماران ندارند" و "امکانات و تسهیلات موجود جهت به کارگیری نتایج تحقیقات کافی نیستند" بود که هر سه مورد از موانع مربوط به حیطه موانع سازمانی است.

    نتیجه گیری: پرستاران به "عدم حمایت های سازمانی" به عنوان یک مانع بزرگ و مهم اشاره داشتند. باید به این نوع موانع و حمایت های سازمان ها برای امور تحقیقاتی و تسهیل کردن این موانع از طرف این ارگان ها، نگاه ویژه ای داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها