• کاربرد مدل رگرسیون پواسنی تعمیم یافته در تحلیل داده های باروری زنان روستایی استان فارس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 540
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: مدل بندی آماری تغییرات مشاهده شده در داده ها را از طریق معادلات ریاضی تبیین می نماید. در حالتی که متغیر پاسخ گسسته باشد مدل پواسن مورد استفاده قرار می گیرد و در صورتی که شرایط مدل پواسن برقرار نباشد، بهتر است از تعمیم یافته آن استفاده کرد. لذا هدف از این مطالعه، تاکید و توجه به ساختار داده ها، معرفی مدل رگرسیون پواسنی تعمیم یافته و بکار بردن این مدل جهت برآورد ضرایب عوامل موثر بر تعداد فرزندان و مقایسه آن با مدل رگرسیون پواسن معمولی است.

    روش کار:در این مطالعه ضمن معرفی مدل پواسنی تعمیم یافته کاربرد آن در تحلیل داده های باروری بکار رفته است. این داده ها از یک نمونه 1019 نفری زنان روستایی استان فارس بصورت مقطعی و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه بندی بدست آمد. متغیر تعداد فرزند آن زنده متولد شده یک زن به عنوان متغیر پاسخ شمارشی جهت کاربرد مدل در نظر گرفته شده است.

    نتایج: میانگین فرزندان هر زن 2.88±4.3 بود. مقدار آماره آزمون، log-likelihood برای مدل پواسنی معمولی -1950.93 و برای مدل پواسنی تعمیم یافته 1946.93– بود.

    نتیجه گیری: نتایج نشان داد که داده ها over dispersion دارد. و بر اساس معیارهای انتخاب بهترین مدل، مدل پواسنی تعمیم یافته جهت تحلیل این داده ها مناسب است و می تواند ضرایب عوامل موثر بر تعداد فرزند را دقیق تر برآورد نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها