• اثر تزریق مداوم (اینفیوژن) دوزپائین کتامین برتغییرات همودینامیک در جراحی پیوند عروق کرونر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 440
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: بای پاس قلبی ریوی غالباً سبب بوجود آمدن واکنش های هورمونی و استرس زا و متعاقب آن تغییراتی در همودینامیک و خون رسانی بافت ها می گردد. هدف از این مطالعه تعیین اثر دوز پائین کتامین بصورت تزریق مداوم، بر روی ثبات همودینامیکی بیمار پس ازجراحی بوده است.

    روش کار: در این کار آزمایی بالینی دوسوکور 50 بیمار، که کاندید عمل جراحی تعویض عروق کرونر با استفاده از پمپ قلبی ریوی بودند، بصورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند که یک گروه mcg/kg/min 1.25 کتامین (گروه کتامین 25=(n و گروه دیگر نرمال سالین (گروه کتامین 25=(n را بصورت تزریق مداوم از زمان شروع بیهوشی تا 48 ساعت پس از عمل دریافت کردند. مقیاس های نشانگرهای همودینامیک در زمان های قبل، 4، 24 و 48 ساعت پس از عمل جراحی با استفاده از آزمون آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات مورد ارزیابی، قرار گرفتند.

    نتایج: روند تغییرات پارامترهای موردبررسی در زمان های قبل، 4، 24 و 48 ساعت بعد از عمل جراحی برای پارامترهای فشار خون سیستولیک (0.0001(p=، دیاستولیک (0001(p=، تعداد ضربان قلب (0.004(p=، فشار ورید مرکزی (0.001(p= و لاکتات (0.35=(p در گروه کتامین و دارونما با یکدیگر تفاوت آماری معناداری داشتند بطوریکه در مجموع سبب کاهش خونرسانی بافتی گردید.

    نتیجه گیری: تزریق مداوم دوز کم کتامین حین عمل جراحی تعویض عروق کرونر و 48 ساعت پس از آن نه تنها سبب بهبود اختلالات همودینامیکی نمی شود بلکه می تواند خونرسانی بافتی را تا حدودی کاهش دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها