• شیوع مصرف اکستازی در دانش آموزان دبیرستانی شهر لاهیجان در سال 1384

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 459
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: اکستازی از مشتقات مت آمفتامین و از مواد مخدر صناعی دارای روند مصرف رو به تزاید در جهان به خصوص در جوانان است. کشور ایران به دلیل قرار گیری بر سر راه شرق به غرب از نظر مطالعه مصرف اکستازی و عوامل مؤثر بر آن بسیار با اهمیت است .هدف این مطالعه بررسی شیوع مصرف اکستازی ورفتارهای پرخطر در دانش آموزان دبیرستانی شهر لاهیجان بوده است.

    روش کار : در طی یک مطالعه ی مقطعی، 2345 دانش آموز سطح شهر لاهیجان بر اساس نمونه گیری چند مرحله ای لا یه بندی شده ی تصادفی (multi stages stratified random sampling) توسط پرس شنامه خود ایفاء و بدون نام در طی سال 1384 مورد بررسی قرار گرفتند. پرسش نامه با باز بینی مطالعه'monitoring the future' study in the united states یا the european school survey project on alcohol and other drugs) espad ساخته شد که از دو قسمت شامل اطلاعات زمین های و الگوی مصرف اکستازی و سایر مواد در حال حاضر تشکیل شده بود. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار spss نگارش 11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون  x2, logistic regression test استفاده شد.

    نتایج: در این مطالعه 2345 پرس شنامه در بین دانش آموزان توزیع شد که از این میان 2328 نفر (99.3%) به پرسشنامه پاسخ دادند. از این تعداد 1327 نفر (57.8%)  مرد و 970 نفر (42.2%) زن بوده اند. از کل دانش آموزان تحت مطالعه 55 نفر (2.4%) مصرف اکستازی داشته اند  که از این افراد 31 نفر (56.3%) در یک ماه گذشته و 24 نفر  (43.7%) در ی کسال گذشته مصرف کرده اند. از نظر دفعات مصرف مواد 22 نفر (40%) فقط یک بار مصرف کرده اند و بقیه بیش از یک بار مصرف داشته اند. در این مطالعه 92 نفر (4.2درصد) مصرف سایر مواد مخدر نیز داشتند. با آزمون x2 مصرف اکستازی با مصرف سیگار، مصرف سایر مواد مخدر، ساختار خانوادگی، سابقه ی مردودی در سال های گذشته، شرکت در مهمانی های دوستانه وجنس ارتباط داشت (0.05(p< اما ارتباطی بین نوع دبیرستان از نظر دولتی و خصوصی، سطح سواد والدین و سن دیده نشد. پس از انجام logistic regression عوامل مؤثر در مصرف اکستازی شرکت در مهمانی های دوستانه (0.025(p=، مصرف سایر مواد مخدر (0.0001p<) و مصرف سیگار (0.001p<) نشان داده شد.

    نتیجه گیری: مطالعه ی حاضر نشان می دهد که مصرف اکستازی یک مشکل جدی بهداشتی در دانش آموزان به شمار می رود و علاوه برتوجه به علل افزایش مصرف این ماده, لزوم انجام هرچه سریع تر برنامه های آموزشی در مدارس آشکار می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم