• دگرگونی سیمای سلامت در ایران

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 563
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: آگاهی از دگرگونی سیمای سلامتی (health transition) در هر کشور، از مهم ترین اطلاعاتی است که در برنامه های توسعه ی اجتماعی و برنامه ریزی برای تأمین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه مورد استفاده قرار می گیرد. دگرگونی سیمای سلامتی بر پایه ی دوگذار جمعیت شناسی(demographic transition) و همه گیر شناسی (epidemiologic transition) استوار است.  

    روش کار : برای به دست آوردن سیمای سلامتی و دگرگونی آن در ایران؛ نخست اطلاعات جمعیت شناسی در فاصله ی 45 سال اخیر، به منطور تعیین تغییر چهره ی جمعیت شناسی کشور ترسیم شد. سپس اطلاعات مربوط به الگوی مرگ از سال های 1350 تا 1380 از منابع مختلف، به خصوص اطلاعات ثبت مرگ شهر تهران (1350 ) و ثبت مرگ در 10 استان ( 1379) و 18 استان ( 1380 ) مقایسه گشت . هم چنین با توجه به تمام نقصان های اطلاعاتی در این زمینه، داده های بیماری های واگیر در چند دهه ی اخیر هم بررسی شد تا دگرگونی همه گیر شناسی کشور نشان داده شود.

    نتایج: به طور کلی این مطالعه نشان می دهد که میزان مرگ و باروری در تعامل با افزایش درآمد سرانه، افزایش شهرنشینی، صنعتی شدن، ارتقای فن آوری در جهان و افزایش دست رسی به خدمات بهداشتی درمانی و ... کاهش یافته و با تغییر ترکیب سنی جمعیت، جامعه در مرحله ی خروج از سن نوجوانی قرار گرفته است. علاوه بر این، میزان مرگ کودکان زیر 5 سال و مادران نیز کاهش یافته است. همه موارد فوق به این منجر شده است که ترکیب علتی مر گ ها، از بیماری های عفونی و واگیر خارج شده و الگوی ابتلا بیماری ها و مرگ نیز در گروه های سنی تغییر نماید.

    نتیجه گیری: به دلیل ناهمگنی توسعه ی اجتماعی در ایران، چهره ی دوگانه ی اپیدمیولوژیک در بخشی از مناطق کشور پابرجاست؛ گوشه هایی از جامعه با بیماری های واگیردار و قسمت اعظم جامعه با بیماری های غیرواگیر و مشکلات ناشی از آن درگیر است. این تغییر سیمای سلامتی در کشور، سبب خودنمایی اولویت های جدیدی در برنامه های مرتبط با سلامتی و برنامه های توسعه اجتماعی و اقتصادی شده، ضمن ضرورت حمایت از فعالیت های گذشته و ادامه ی روندهای آن، تغییراتی در سیاست ها و استراتژی های جمعیتی، فرهنگی، توسعه ی اجتماعی و امور مرتبط با سلامتی را طلب میکند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها