• مقایسه ی دریافت ریزمغذی ها در مبتلایان به مولتیپل اسکلروز با نیازهای تغذیه ای در شهر تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 590
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف : مولتیپل اسکلروز یا ام اس شایع ترین بیماری عصبی در بزرگسالان جوان و شایع ترین بیماری خودایمنی دستگاه عصبی در همه ی سنین است. در حال حاضر بیش از سی هزار بیمار مبتلا به ام اس در ایران وجود دارد که تعداد آنان روبه افزایش است. با وجود نقش شناخته شده ی تغذیه در سیر بیماری و کنترل عوارض آن، بررسی وضعیت تغذیه در این گروه از بیماران در ایران از نظرها دور مانده است. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی میزان دریافت ویتامین ها و مواد معدنی در بیماران ایرانی مبتلا به ام اس و مقایسه ی آن با مقادیر مرجع است.

    روش کار: 108 بیمارمبتلا به ام اس عود کننده  تخفیف یابنده به طور تصادفی ازمیان بیماران انجمن ام اس ایران (سال 84-1383) انتخاب شدند. برای هر بیمار یک پرسش نامه ی اطلاعات فردی و بیماری تکمیل شد. میزان دریافت مواد غذایی توسط سه یادآمد 24 ساعته خوراک و یک بسامد مصرف کمی یک ساله ثبت شد. مقادیر به دست آمده با استفاده از راهنمای تبدیل مقیا سهای خانگی به مقادیر وزنی بر اساس گرم تبدیل و توسط برنامه 3- nutritionist پردازش شد. مقادیر بدست آمده با نرم افزار spss محاسبه گردید. میانگین، انحراف معیار و حداقل و حداکثر دریافت برای هریک از ویتامین ها و املاح برآورد شد. برای مقایسه با مقادیر مرجع از آزمون  tاستفاده  شد.

    نتایج: دریافت روزانه ی ویتامین های c,a زنان مبتلا به ام اس از مقادیر توصیه شده بیشتر و دریافت فولات، ویتامین های e,d، املاح منیزیم، آهن، روی، ید و کلسیم کم تر از مقادیر مورد نیاز روزانه بود. مردان مبتلا به ام اس، ویتامین a، املاح آهن، فسفر و منگنز را بیش از مقادیر توصیه شده ی روزانه و فولات، ویتامین های e ,d و عناصر منیزیم، روی، کلسیم، و سلنیم ر ا کم تر از مقادیر مرجع دریافت می کردند.

    نتیجه گیری: با توجه به این که دریافت ویتامین d و کلسیم در بیماران ایرانی مبتلا به ام اس از مقادیر توصیه شده ی روزانه کم تر است، افزایش دریافت ویتامین d و کلسیم در زنان و مردان مبتلا منطقی به نظر می رسد. نظر به تشدید برخی علائم بیماری در اثر کم خونی، افزایش دریافت آهن و فولات در زنان مبتلا پیشنهاد می شود. از آن جا که آسیب اکسیداتیو نقش شناخته شده ای در سیر بیماری دارد، مردان مبتلا باید به مصرف بیشتر عوامل آنتی اکسیدان و کاهش دریافت منابع آهن تشویق شوند. در مجموع، بررسی وضعیت تغذیه، انجام مشاوره ی تغذیه، آموزش و تدوین رژیم غذایی متناسب با نیازهای فردی برای بیماران ایرانی مبتلا به ام اس ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها