• بررسی اپیدمیولوژیک بیماران مشکوک به تیفوئید ارجاع شده به آزمایشگاه های تشخیص طبی شهرستان رشت در سا لهای 1382-1381

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 740
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: تیفوئید از بیماری های بومی قدیمی کشور ماست. علی رغم تلاش هایی که برای کاهش بیماری در کشور صورت گرفته، هم چنان شیوع آن در مناطق مختلف آب و هوایی مطرح است. به دلیل افزایش گزارش موارد بیماری در شهرستان رشت، به منظور دست یابی به الگوی اپیدمیولوژیک بیماری در استان گیلان مطالعه ای توصیفی در این ناحیه انجام گرفت.

    روش کار : این بررسی به مدت یک سال (82-1381) با تعداد 2031 نفر از مراجعان مشکوک به بیماری و ارجاع شده توسط پزشکان به آزمایشگاه های تشخیص پزشکی رشت انجام پذیرفت. شاخص موارد مثبت عیار 1:80 و بیشتر در دو آزمایش ویدال به فاصله ی یک هفته و یا مثبت بودن در آزمایش های باکتری شناسی تعیین گشت. داده های پرسش نامه های تکمیلی پس از انجام آزمایش های سرولوژیک و کشف خون به کمک نرم افزار epi-info آنالیز آماری شدند.

     نتایج: میزان شیوع سرولوژیک بیماری در شهرستان رشت در بین موارد مشکوک ارجاع شده به آزمایشگاه ها 3.49% بود که 25% موارد مثبت سرمی درکشف مثبت بودند. میانگین هندسی عیارهای مثبت (gmrt)، 1:180 حاصل شد. توزیع آلودگی بر حسب گروه های سنی و جنسی یکسان اما بر حسب سواد، شغل (بیشترین موارد آلودگی در زنان خانه دار با 58.75%)، محل سکونت، آب مصرفی و نشانه ی تب (77.5%) اختلاف معنی داری را با 0.05p< نشان داد.

    نتیجه گیری: میزان شیوع تیفوئید از نظر ویژگی های اکولوژیک مناسب موجود در منطقه برای رشد، تکثیر و انتشار باکتری احتمال همه گیری بیماری را مطرح می کند که نیاز به مطالعات وسیع تری در سطح استان دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها