• اثرات ضد باکتریایی عصاره های زردچوبه، زنجبیل، میخک و هل بر هلیکوباکترپیلوری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 663
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: هلیکوباکترپیلوری، بعنوان یک عام مهم در ایجاد گاستریت مزمن، زخم معده و اثنی عشر محسوب می شود هم چنین احتمال می رود که در ایجاد آدنوکارسینومای دیستال معده نیز نقش داشته باشد. عفونت ایجاد شده توسط هلیکوباکترپیلوری می تواند به زخم های مزمن معده واثنی عشری شود که عواقب وخیم تر آن به شکل آتروفی و متاپلازی معده ای در بافت ها ظاهر می گردد. افزایش روزافزون مقاومت دارویی هلیکوباکتر پیلوری به آنتی بیوتیک های رایج، هدف مطالعه را طراحی نمود. بطوری که تاثیر چهارگونه از گیاهان افزودنی در مواد غذایی از نظر خاصیت ضد باکتریایی بر علیه ده سویه هلیکوباکترپیلوری مورد بررسی قرار گرفت.

     روش کار: گیاهانی که بر علیه ده سویه هلیکوباکتر پیلوری انتخاب شدند شامل زردچوبه، زنجبیل، میخک و هل بودند. عصاره های اتری، الکلی و آبی با روش انتشار در آگار بر روی هلیکوباکترپیلوری ها جدا شده از بیماران مراجعه کننده به بخش آندوسکوپی بیمارستان شریعتی تهران مورد بررسی قرار گرفت.

     یافته ها: از بین عصاره های آبی حاصل از گیاهان مورد مطالعه از نظر ضد اثر ضدباکتریایی، عصاره زردچوبه بیشترین اثر ضد هلیکوباکترپیلوری را داشت (میانگین قطر هاله عدم رشد 21.5 میلی متر). بعد از آن به ترتیب زنجبیل، میخک و هل قرار داشتند. در میان عصاره های الکلی، عصاره زنجبیل با میانگین 19.7 میلی متر اثر بخش بوده و پس از آن زردچوبه و میخک دارای فعالیت ضد باکتریایی بودند. از عصاره های اتری زنجبیل، زردچوبه، میخک و هل دارای خواص ضد هلیکوباکترپیلوری بودند (میانگین قطر هاله عدم رشد به ترتیب 19، 13، 11.1، 10.5 میلی متر).

    نتیجه گیری:با توجه به اینکه عصاره های آبی، الکلی واتری مربوط به زردچوبه، دارای فعالیت ضد باکتریایی بالاتری می باشد، شناسایی ماده موثر این گیاه به عنوان یک ترکیب موثر ضد میکروبی گام بعدی در این راستا محسوب شده و شناسایی اثرات ضد میکروبی دیگر گیاهان افزودنی در مواد غذایی امری ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها