• بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مردم شهر اردبیل در مورد عوامل خطرساز بیماری عروق کرونری، 1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 444
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بیماری های عروق کرونری از مهم ترین علل مرگ و میر در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است. در مورد این بیماری ها، عوامل خطرساز متعددی دخیل می باشند که برخی از آن ها قابل کنترل و پیشگیری هستند. برای کنترل این عوامل باید آموزش های لازم به جامعه داده شود و قبل از آن لازم است میزان دانش و آگاهی اولیه مردم نسبت به هر کدام از عوامل خطرساز مشخص گردد. این تحقیق نیز با هدف تعیین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مردم شهر اردبیل در مورد عوامل خطرساز بیماری عروق کرونری در سال 1380 انجام شده است.

     روش کار:این مطالعه، یک بررسی توصیفی- تحلیلی است که بر روی 384 نفر زن و مرد بالای 20 سال شهر اردبیل که از 5 خوشه آماری بطور تصادفی انتخاب شده بودند انجام گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای بود که از طریق مراجعه به درب منازل افراد با مصاحبه تکمیل شد سپس اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار کامپیوتری spss تجزیه و تحلیل گردید.

     یافته ها: از کل نمونه های مورد بررسی 50.5% را زنان تشکیل می دادند. میزان تحصیلات 27.3% در حد دبیرستان بود. بیشترین میزان آگاهی از عوامل خطرساز در جامعه مورد بررسی در زمینه استرس ها و فشارهای روحی (75%) بود. نتایج تحقیق نشان داد که 66.9% افراد از اثر بی تحرکی در ایجاد بیماری قلبی با اطلاع بودند، اما فقط 13% آن ها اظهار داشتند که ورزش می کنند. 52.1% افراد از نقش مضر مصرف زیاد نمک در بیماری عروق کرونری آگاه بودند، در حالی که تنها 15% آن ها عذا را بصورت کم نمک مصرف می کردند. 48.2% آن ها از فایده روغن مایع برای سلامتی آگاه بودند، اما فقط 25% آن ها از این روغن استفاده می کردند. نتایج نشان داد که 42.2% افراد دارای آگاهی متوسط، 51.3% نگرش مثبت و 40.9% دارای عملکرد ضعیف نسبت به عوامل خطرساز بیماری عروق کرونری بودند و بین متغیرهای آگاهی با نگرش عملکرد و نگرش با عملکرد رابطه معنی دار آماری وجود داشت و با افزایش آگاهی و نگرش، عملکرد واحدهای مورد پژوهش نیز بهبود یافته بود.

    نتیجه گیری: با توجه به این نتایج، برنامه ریزی های منظم جهت ارتقاء آگاهی و عملکرد افراد بعنوان گام های اولیه پیشگیری از بیماری عروق کرونری ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها