• وضعیت تغذیه و شاخص های آنتروپومتریک دختران دانش آموز شهر اردبیل و ارتباط آن با سن شروع اولین قاعدگی، 79-1378

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 333
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

     

    زمینه و هدف: شروع قاعدگی یکی از پدیده های مهم در مراحل تکامل جنس مونث محسوب می شود. عوامل متعددی می توانند در تعیین سن شروع اولین قاعدگی تاثیرگذار باشند که از جمله این عوامل می توان به وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده ها و نیز چگونگی تغذیه آن ها اشاره نمود. مطالعات نشان می دهند دختران چاق زودتر از دختران لاغر به سن شروع اولین قاعدگی می رسند. با توجه به اهمیت تغذیه در این زمینه، بررسی وضعیت تغذیه دختران در سن شروع قاعدگی (14-10 سال) در شهر اردبیل انجام شد. هدف از این بررسی تعیین ارتباط بین شاخص های آنتروپومتریک و وضعیت تغذیه با سن شروع قاعدگی بود.

     روش کار: این مطالعه یک بررسی توصیفی- مقطعی است که در طی سال های 79-1378 روی 612 نفر دانش آموز دختر در شهر اردبیل انجام گرفت. بررسی های آنتروپومتریک (قد، وزن، نمایه توده بدن و محیط وسط بازو)، وضعیت تغذیه (یادآمد خوراک 24 ساعته، بسامد مصرف مواد غذایی) و نیز تاریخ شروع اولین قاعدگی بعمل آمد و نتایج بدست آمده توسط نرم افزار های food processor و spss نسخه 9 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

     یافته ها: نتایج نشان داد که ارتباط معنی دار و مستقیم بین قد دختران و سن شروع قاعدگی وجود دارد (0.05(p<. با افزایش وزن و زیاد شدن نمایه توده بدن سن شروع قاعدگی کاهش یافت و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (0.05(p<. افرادیکه محیط وسط بازویشان کمتر از cm22 بود، سن شروع قاعدگی پایین تری نسبت به افرادیکه محیط وسط بازویشان بیشتر یا مساوی cm22 بود داشتند و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (0.01(p<. دخترانی که بیش از 40% انرژی دریافتی روزانه شان از چربی تامین می شد سن شروع قاعدگی پایین تری نسبت به سایر گروه ها داشتند اما این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود. نتایج حاصل از بسامد مصرف مواد غذایی نشان داد که بیشترین غذای مصرفی در هفته به ترتیب مربوط به نان لواش، قند و شکر، روغن نباتی جامد، نان بربری، شکلات، پنیر، سیب و برنج بود.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته های فوق می توان نتیجه گرفت که شاخص های آنتروپومتریک و وضعیت تغذیه می توانند بر سن شروع اولین قاعدگی تاثیرگذار باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها