• بررسی آلودگی به هپاتیت c ویروسی در افراد با تزریق خون های مکرر در استان اردبیل، 1379

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 467
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: ویروس هپاتیت c شایع ترین علت هپاتیت های بعد از انتقال خون است. این مطالعه به منظور ارزیابی شیوع هپاتیت c در بیماران تالاسمی ماژور با سابقه انتقال خون های مکرر انجام شد.

     روش کار: در سال 1379، 45 بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور و 4 بیمار هموفیلی و یک بیمار مبتلا به آنمی آپلاستیک بطور آینده نگر مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه اولیه در خصوص سن، جنس، دوره و دفعات انتقال خون، سابقه فامیلی، نوع محصول دریافتی و تاریخ اولین دریافت آن تکمیل شد. سپس نمونه خون جهت بررسی anti-hcv از بیمار گرفته شد.

     یافته ها: 62% بیماران مذکر و 38% مونث بودند که در محدوده سنی 6 ماه تا 29 سال قرار داشتند. 92% بیماران از گلبول قرمز متراکم استفاده می کردند، 27 نفر از بیماران مبتلا به تالاسمی سابقه فامیلی مثبت بیماری تالاسمی را داشتند. دو نفر (4%) بیماران آلوده به hcv مبتلا به تالاسمی بودند و دوره و دفعات انتقال خون در آن ها نسبت به دیگران بیشتر بود. در آنالیز داده ها رابطه معنی داری بین متغیرهای مورد بررسی و موارد هپاتیت c وجود نداشت.

    نتیجه گیری: بیماران تالاسمی به دلیل انتقال خون مکرر در خطر بالای آلودگی به hcv هستند. بنابراین غربالگری روتین خون و نیز بررسی مرتب بیماران از نظر آلودگی حایز اهمیت است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم