• شیخ عوارض بعد از بیهوشی در بیمارستان های فاطمی و علوی اردبیل، 1379

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 491
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: مرحله ریکاوری بیهوشی یکی از پرخطرترین مراحل بیهوشی بوده و در عوارض مختلف تنفسی، قلبی- عروقی، تهوع و استفراغ، لرز، درد و بی قراری با شیوع نسبتاً بالایی در آن گزارش شده است. هدف از انجام این مطالعه بررسی شیوع این عوارض در این بیماران جراحی شده در اطاق های عمل بیمارستان های فاطمی و علوی اردبیل و شناسایی عوامل خطرساز احتمالی دخیل در افزایش بروز این عوارض بوده است.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی، مقطعی 160 بیمار کاندید عمل جراحی در بیمارستان های فاطمی و علوی در زمستان 1379 انتخاب و پرسشنامه های مربوط به سوابق بیماری زمینه ای، بیهوشی قبلی، سابقه اعتیاد، سابقه مصرف دارو، مصرف سیگار، کلاس فیزیکی asa، نوع بیهوشی، زمان عمل و محل عمل جراحی در مورد آن ها تکمیل و از نظر بروز عوارض بعد از بیهوشی مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج حاصل از این تحقیق با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: بر اساس بررسی های انجام گرفته شیورینگ در 36.3% ، درد در 26.9% بیقراری در 21.3% عوارض ریوی در 13.8%، عوارض قلبی – عروقی در 12%و تهوع و استفراغ در 8.8% بیماران بعد از عمل جراحی مشاهده شد. هم چنین در ارتباط با تاثیر برخی فاکتورها بر شیوع عوارض، ارتباط معنی داری بین شیورینگ و سابقه بیماری، سابقه مصرف دارو و محل عمل جراحی مشاهده شد. هم چنین درد، بیقراری و عوارض ریوی با محل عمل جراحی رابطه معنی داری داشتند.

     نتیجه گیری: برخی عوارض بعد از بیهوشی از جمله شیورینگ، درد و بیقراری بعد از عمل نسبت به مطالعات مشابه از شیوع نسبتاً بالاتری در میان بیماران مطالعه شده برخوردار بوده اند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها