• آگاهی، نگرش و عملکرد زنان شهر اردبیل در مورد خود آزمایی پستان، 1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 471
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سرطان پستان شایع ترین سرطان زنان و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان است. میزان مرگ و میر این سرطان بطور مستقیم در ارتباط با مرحله بیماری در زمان تشخیص است و در صورت استفاده از روش غربالگری کاهش می یابد. این مطالعه با هدف تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد زنان در مورد خودازمایی پستان انجام شده است.

    روش کار: در این بررسی توصیفی و تحلیلی 150 زن 20 تا 50 ساله با روش نمونه گیری خوشه ای سیستماتیک انتخاب شدند و آگاهی، نگرش و عملکرد آن ها درباره خودآزمایی پستان از طریق مصاحبه حضوری مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات حاصله با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی آنالیز گردید.

     یافته ها: 44% زنان سرطان پستان را می شناختند. آگاهی آن ها از روش صحیح خود آزمایی پستان متوسط (44.7%) بود و بین آگاهی با سن، وضعیت تاهل و سابقه معاینه قبلی پستان ارتباط آماری معنی دار وجود داشت. 52% زنان اعتقاد به نقش خودآزمایی پستان در شناسایی زودرس این سرطان داشتند. نگرش کلی آن ها نسبت به خودازمایی پستان مثبت (51.3%) بود و بین آگاهی و نگرش ارتباط آماری معنی دار وجود داشت. 18% از افراد تحت مطالعه تاکنون حداقل یکبار معاینه پستان را انجام داده بودند و عملکرد کلی آنان در زمینه خودآزمایی پستان ضعیف (46.7%) بود.

    نتیجه گیری: توصیه می شو د با استفاده از تحقیقات کیفی، عواملی را که در افزایش پذیرش روش های غربالگری این سرطان نقش دارند شناسایی و از این عوامل جهت تشویق زنان به استفاده از این روش ها بهره برداری شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها