• مقایسه نتایج ترمیم پرینه با استفاده از دو روش استاندارد و دو لایه ای

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 448
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: جهت تسهیل خروج جنین از کانال زایمان تحقیقات بسیاری انجام شده و روش های گوناگونی ارایه شده است. یکی از این روش ها انجام اپی زیوتومی در مرحله دوم زایمان و ترمیم پرینه در اولین فرصت می باشد. ترمیم پرنیه، روش های مختلف آن و نتایج حاصله از دیرباز مورد بحث و بررسی بوده است. هدف این پژوهش مقایسه نتایج حاصل ازترمیم پرینه با دو روش استاندارد و دو لایه ای می باشد.

    روش کار: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی بوده و تعداد 80 نفر از مادران به روش نمونه گیری مستمر انتخاب شده و بصورت تصادفی در دو گروه، تحت ترمیم دو لایه ای و استاندارد پرینه قرار گرفتند. ابزار گرد آوری اطلاعات شامل خط کش مدرج درد، پرسشنامه و برگه ثبت اطلاعات و محیط پژوهش شامل اتاق زایمان، بخش بعد از زایمان و هم چنین منازل نمونه های پژوهش بود.

     یافته ها: درد پرینه در 6-4 ساعت اول، روز دوم، پانزدهم، بیست و یکم،در دو گروه از نظر آماری معنی دار نبود. وضعیت بهبودی پرینه در روز پانزدهم بیست و یکم و دیسپارونی و زمان اولین مقاربت بدون درد بعد از زایمان در دو گروه اختلاف معنی داری نداشت.

    نتیجه گیری: هر چند یافته های این پژوهش نشان داد که نتایج حاصل از ترمیم پرینه در دو روش ترمیم استاندارد و دو لایه ای اختلاف معنی داری نداشتند. اما با توجه به اینکه روش ترمیم دو لایه ای با صرف وقت و انرژی کمتر و کاهش زمان توقف مادر بر روی تخت زایمان همراه است. پیشنهاد می شود که این روش نیز بعنوان یکی از روش های معمول ترمیم پرینه توصیه گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها