• بررسی تمایلات مادران در انتخاب روش پیشگیری از بارداری بعد از زایمان در مراکز بهداشتی درمانی شهر اصفهان، 1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 432
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تمایل به استفاده از یک روش پیشگیری از بارداری مانند هر تمایل دیگری به نگرش عمومی فرد در زمینه استفاده از آن روش و نیز احساسات و درک فرد از خواسته ها و توقعات اطرافیان در مورد استفاده از آن روش بستگی دارد. هدف از این پژوهش تعیین دلایل تمایلات مادران در انتخاب روش پیشگیری از بارداری بعد از زایمان می باشد.

    روش کار: این پژوهش از نوع مقطعی بوده که در آن 384 نفر از زنانی که برای اولین بار بعد از زایمان جهت دریافت خدمات تنظیم خانواده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اصفهان مراجعه کرده بودند. مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات توسط پرسشنامه و به روش مصاحبه حضوری گردآوری شده و با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بیش ترین روش پیشگیری از بارداری مورد تمایل مادران شیرده روش نزدیکی منقطع (27.4%) بوده و بیش ترین دلایل تمایل به این روش نداشتن عارضه (45.3%) و سپس موثر بودن روش (25.1%) می باشد.

    نتیجه گیری: با توجه به میزان شکست زیاد روش نزدیکی منقطع بایستی پرسنل بهداشتی با ارایه آموزش های صحیح و کافی به مادران شیرده و همسران آنان درباره هر یک از روش های پیشگیری از بارداری و کاربرد آن ها در دوره شیر دهی، توانایی زوجین در امر تصمیم گیری و انتخاب روش های مناسب و مطمئن پیشگیری از بارداری را افزایش دهند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها