• فراوانی علل شکم حاد و مقایسه تشخیص قبل و بعد از عمل در زنان مراجعه کننده به بیمارستان کوثر ارومیه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 366
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: یک درصد مراجعات اورژانس ها به علت شکم حاد و از این موارد 20% را علل ژینکولوژی تشکیل می دهند. ارتباط علل بیماری با فیزیولوژی طبیعی زنان و حاملگی موجب پیچیدگی تشخیص می شود. با توجه به اهمیت زمان در موارد حاد علی رغم پیشرفت تکنولوژی، تشخیص کلینیکی فعلا جایگزینی ندارد لذا مقایسه تشخیص های قبل و بعد از عمل و رفع اشکالات احتمالی کمک شایانی در تقویت تشخیص کلینیکی خواهد کرد.

    روش کار: در مطالعه مقطعی به عمل آمده از سال 1375 لغایت 79 در بیمارستان کوثر ارومیه تعداد 148 بیمار با شکم حاد جراحی منجر به لاپاراتومی مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات مربوط به تاریخچه، پاراکلینیک و تشخیص های قبل و بعد از لاپاراتومی توسط پرسشنامه مربوطه جمع آوری شده و مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: حاملگی خارج رحمی 39.9%، پارگی کیست تخمدان 23.6% پیچش کیست تخمدان18.2%، توده های شکمی بدون ارتباط با دستگاه ژینتال 4.1% به ترتیب شایع ترین علل شکم حاد بودند. در دو مورد علتی مشاهده نشد (سالم). 5 مورد آپاندیسیت بعد از عمل تشخیص داده شد. در 76% موارد تشخیص قبل و بعد از عمل مطابقت داشت. تشخیص حاملگی خارج رحمی با 66 مورد قبل از عمل و تایید 53 مورد بعد از عمل و پارگی کیست تخمدان با 22 مورد قبل از عمل و 36 مورد بعد از عمل به ترتیب بیش ترین over diagnosis و under diagnosis را داشتند. نتیجه نهایی مطالعه بعد از لاپاراتومی با سایر مطالعات انجام گرفته در این زمینه هماهنگی دارد.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه علل شایع شکم حاد موجب بیشترین اشتباه تشخیص شده اند. بنابراین در نظر داشتن غیرمعمول موارد شایع و استفاده به موقع از امکانات پاراکلینیکی می تواند موجب افزایش تشخیص صحیح قبل از عمل شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها