• مقایسه وضعیت تغذیه ای دانشجویان دختر خوابگاهی و غیرخوابگاهی در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، 1378

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 766
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تغذیه مناسب بویژه دریافت انرژی و مواد مغذی ضروری و کافی در دختران جوان بخصوص در دانشجویان به خاطر مسایل فیزیولوژیک و سلامتی حائز اهمیت است. در این سنین تغییراتی در شیوه زندگی رخ می دهد، که می تواند بر وضعیت تغذیه ای دانشجویان اثرات مهمی داشته باشد. بنابراین در مطالعه حاضر وضعیت تغذیه ای، انرژی و مواد مغذی ضروری دریافتی دانشجویان دختر خوابگاهی و غیرخوابگاهی مورد بررسی قرار گرفت.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، وضعیت تغذیه ای 82 دانشجوی دختر خوابگاهی و 74 دانشجوی دختر غیرخوابگاهی مورد بررسی قرار گرفت. افراد مورد بررسی در محدوده سنی 24-18 سال قرار داشتند و با استفاده از اندازه گیری های تن سنجی و روش یادداشت سه روزه مواد غذایی مصرفی شامل یک روز تعطیل در شهر اردبیل در سال 1378 مورد بررسی قرار گرفتند. از برنامه رایانه ای food processor2 برای آنالیز مواد غذایی و از epi6 برای آنالیز یافته ها و مقایسه بین دو گروه استفاده گردید.

    یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که میانگین انرژی مصرفی روزانه دانشجویان دختر خوابگاهی و غیرخوابگاهی به ترتیب 24±2247 و 21±2192 کیلوکالری بود که تفاوت بین دو گروه معنی دار نبود. انرژی دریافتی از کربوهیدرات ها در دانشجویان خوابگاهی به طور معنی داری بیشتر ولی انرژی دریافتی از پروتئین ها و چربی ها کمتر از دانشجویان غیرخوابگاهی بود (0.001(p<. 34.2% دانشجویان خوابگاهی و 58.1% دانشجویان غیرخوابگاهی بیش از 30% انرژی خود را از چربی دریافت کرده بودند. هم چنین 85.4% دانشجویان خوابگاهی و 44.6% دانشجویان غیرخوابگاهی، روزانه کمتر از 15 گرم فیبر غذایی دریافت کرده بودند. میانگین دریافتی کلسیم، منیزیم،ویتامین های c ,a و فولاسین در دانشجویان خوابگاهی به طور معنی داری کمتر از دانشجویان غیرخوابگاهی بود (0.001(p<.

    نتیجه گیری: با وجود نارسایی های در دریافت بعضی از ریز مغذی ها، وضعیت تغذیه ای دانشجویان غیرخوابگاهی مطلوب تر از دانشجویان خوابگاهی است، بنابراین اصلاح و بهبود برنامه های غذایی غذاخوری های دانشجویی جهت رفع مشکلات تغذیه ای توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها