• بررسی جنبه های اپیدمیولوژیک حیوان گزیدگی در استان اردبیل، 1379

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 338
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: گزش حیوانات یک تهدید مهم برای سلامتی انسان است. استان اردبیل واقع در شمال غربی ایران از شیوع بالای گزش حیوانات برخوردار است. هدف از مطالعه حاضر بررسی جنبه های اپیدمیولوژیک گزش حیوانات در استان اردبیل در یک دوره یکساله بوده است.

    روش کار: در یک مطالعه توصیفی برای تمام موارد گزارش شده از گزش حیوانات در یک دوره یکساله از آغاز سال 1378تا پایان آن پرسشنامه مخصوصی که شامل سئوالاتی در زمینه حیوان هار، سن، جنس، شغل و ... بود، تکمیل گردید. اطلاعات جمع آوری شده بوسیله نرم افزار spss نسخه 9 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از آمار توصیفی برای ارایه نتایج اولیه بصورت جداول فراوانی و نمودار استفاده گردید.

    یافته ها: از مجموع 4431 نفر که در طول یکسال تحت گزش حیوانات قرار گرفته بودند. تعداد 3259 نفر (75%) مذکر و 1072 نفر (25%) مونث بودند. بیشترین بروز سنی مربوط به گروه سنی 50-30 سال بود. حیوان گزیدگی در تابستان شایع تر بود. شایع ترین محل گزش پاها بودند که در 3078 مورد (71.79%) دیده شد. شایع ترین گزیدگی مربوط به سگ (96%) بود.

    نتیجه گیری: براساس یافته های مطالعه حاضر گزش حیواناتی چون سگ در استان اردبیل یک مشکل بهداشتی عمده می باشد و با توجه به اهمیت موضوع لازم است در جهت کنترل و پیشگیری از این تهدید بهداشتی اقدام جدی به عمل آید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها