• طراحی و ساخت دستگاه تست حساسیت بارو رفلکس کاروتیدی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 436
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: مهم ترین سیستم کنترل لحظه به لحظه فشار خون، بارور فلکس کاروتیدی است. در گذشته برای ارزیابی بارورفلکس کاروتیدی از روش های تهاجمی استفاده می کردند. در سال 1975 اکبرگ توانست دستگاه غیرتهاجمی برای تست حساسیت بارورفلکس کاروتیدی ابداع نماید. هدف اصلی این پژوهش طراحی دستگاهی برای تست حساسیت بارورفلکس کاروتیدی به روش غیرتهاجمی است که قادر باشد با مکش گردن باعث تحریک بارورسپتورهای گردنی گردد. توسط این دستگاه فیزیولوژیست هاو فارماکولوژیست ها قادر خواهند بود تحقیقات زیادی در مورد بارورسپتورهای کاروتیدی انجام دهند.

    روش کار: مدارات و سیستم های پیشرفته الکترونیکی و مکانیکی که می تواند با ایجاد فشار منفی کنترل شده در جدار سینوس کاروتید افزایش فشار خون را تقلید نماید ساخته شد. این دستگاه بر اساس ایجاد فشار منفی در جلوی گردن کار می کند که این امر موجب کشش بافت های نرم گردن و از جمله سینوس کاروتیدی می شود. از تغییرات مهمی که در طرح دستگاه داده شد انتخاب لاستیک مقاوم نخ تاب برای ساخت محفظه گردنی بجای ورقه های نرم سربی و نیز قابلیت کنترل الکترونیکی و کامپیوتری بود که دستگاه حاضر را نسبت به مدل پیشنهادی اکبرگ پیشرفته تر نموده است. به منظور تست دستگاه در 12 داوطلب مذکر جوان به مدت10 ثانیه فشار محفظه گردنی به mmhg30- تا mmhg90- تقلیل داده شد. با توجه به اینکه سیکل قلبی توسط دستگاه کاردیوپن ii بطور ممتد ثبت می شد، تغییرات سیکل قلبی در حین مکش قابل ارزیابی بودند.

    یافته ها: با تحریک بارورسپتورهای کاروتیدی طول سیکل قلبی در آن واحد افزایش یافت که با سطح پایه اختلاف معنی داری نشان می دهد (0.003(p<. این موضوع عملکرد صحیح دستگاه را نشان می دهد.

    نتیجه گیری: آزمون های نهایی کارآیی دستگاه مزبور را در ایجاد تحریک بارورسپتورهای کاروتیدی تایید می نماید. دستگاه فوق قابل تولید و بکارگیری در سایر دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها