• بررسی فراوانی بلوک های هدایتی به دنبال سکته قلبی حاد در بیماران بستری شده در ccu بیمارستان بوعلی اردبیل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 416
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: با وجود پیشرفت های وسیع تشخیصی و درمانی هنوز یک سوم بیمارانی که دچار سکته قلبی می شوند فوت می کنند. مطالعات مختلف نشان داده است که آریتمی های قلبی شایع ترین علت مرگ در جریان سکته قلبی حاد می باشند و بلوک های قلبی دسته مهمی از این آریتمی ها هستند و از این جهت که اغلب در پیش آگهی، مدت بستری و مرگ و میر بیمارستانی موثرند دارای اهمیت زیادی هستند.

    روش کار: در این بررسی پرونده 630 بیمار با تشخیص سکته قلبی حاد بستری شده در ccu بیمارستان بوعلی اردبیل از دی ماه 1377 تا دی ماه 1380مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات لازم با کمک پرسشنامه و به روش secondary data analysis جمع آوری گردید. در نهایت داده های حاصله با استفاده از روش های آماری تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها: 9.4% افراد مورد مطالعه بلوک av و 30.2% بلوک شاخه ای داشته اند. به تفکیک جنس 40.5% مردان و 37.6% زنان موردمطالعه حداقل یک نوع بلوک داشته اند ولی ارتباط معناداری بین بلوک و جنس افراد بدست نیامد. هم چنین 62% مرگ و میر بیمارستانی در بیماران ami به همراه بلوک و 38% موارد بدون بلوک بوده است که بیانگر ارتباط معنی داری بین بلوک و مرگ و میر بیمارستانی می باشد (0.05(p<.

    نتیجه گیری: میزان کل فراوانی بلوک های av و شاخه ای به دنبال ami در مطالعه حاضر 39.6% بوده است که مشابه مطالعات دیگر است ولی میزان بلوک های شاخه ای (به صورت مجزا) به دنبال ami در مطالعه حاضر نسبت به سایر مطالعات از شیوع بیشتری برخوردار بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها