• بررسی نتایج موارد آسپیراسیون سونی ندول های تیروئید در کلینیک تخصصی شهر اردبیل طی سال های 81-1379

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 361
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: ندول های قابل لمس تیروئید تقریباً در 5 درصد بالغین یافت می شوند. با توجه به شیوع بالای این حالت، تشخیص و نحوه ارزیابی آن ها برای پزشکان اهمیت دارد. هدف اصلی ارزیابی ندول های تیروئید انجام یک روش کم هزینه برای تشخیص گروه کوچکی از بیماران است که ضایعه بدخیم دارند. برای تشخیص ماهیت پاتولوژی گره ها، انجام آسپیراسیون سوزنی (fnab)، به عنوان اولین روش تشخیصی آسان و مقرون به صرفه است. با توجه به این نکته تصمیم گرفتیم تا نتایج پاتولوژیک بدست آمده از آسپیراسیون سوزنی ندول های تیروئیدی سرد انجام گرفته از اول مهرماه سال 79 تا اول مهر سال 1381 را در یک کلینیک تخصصی بررسی نماییم.

    روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بود و روش جمع آوری اطلاعات با تکمیل پرسشنامه از پرونده های این بیماران انجام شد. نتایج جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری spss و استفاده از آمار توصیفی در قالب جداول فراوانی و فراوانی نسبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در این مطالعه 145 بیمار (113 نفر زن و 32 نفر مرد) که باندول تیروئیدی تحت آسپیراسیون قرار گرفته بوند مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها: بیشتر بیماران در محدوده سنی، 40-30 سال بودند (36.5%) . fnab 115 بیمار (79.4%) خوش خیم (گواتر ندولر، کیسیت کلوئیدال، آدنوم فولیکولر، تیروئیدیت)، 6 مورد (4.1%) بدخیم و 16 مورد (11%) مشکوک گزارش شد که از میان موارد خوش خیم، 102 نفر (7.06%) گواتر ندولر، 16 بیمار (11%) fnab مشکوک داشتند و در 8 بیمار (5.5%) بیماران fnab ناکافی بوده است. در 1 مورد (0.7%) کارسینوم فولیکولری و در 5 مورد (3.4%) کارسینوم پاپیلری وجود داشت.

    نتیجه گیری: با توجه به مناسب بودن fnab به عنوان یک روش تشخیصی کانسرهای تیروئید در بیماران دارای تیروئید با گره سرد، نتایج بدست آمده از این مطالعه نشان داد که اکثر ندول های بررسی شده با fnab خوش خیم بودند و فقط درصد کمی از آن ها بدخیم بودند و اغلب کارسینوم های بدخیم، کارسینوم پاپلیری بودند. درصد ندول های بدخیم در مردان 6.2% و در زنان 3.5%، بطوریکه نسبت بدخیمی در مردان نسبت به زنان 1.8 بوده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها