• سرو اپیدمیولوژی توکسوپلاسموز در دختران مراجعه کننده به آزمایشگاه مرکز بهداشت شهر اردبیل جهت انجام آزمایش های قبل از ازدواج

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 318
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: عفونت باتوکسوپلاسما گوندیی، در صورت انتقال انگل به جنین یا فعال شدن مجدد آن در افراد با سیستم ایمنی سرکوب شده سبب ایجاد علایم وخیم می گردد. هدف از این مطالعه تعیین میزان شیوع آنتی بادی های ضدتوکسوپلاسما گوندیی در دختران مراجعه کننده به آزمایشگاه مرکز بهداشت اردبیل جهت انجام آزمایش های قبل از ازدواج بود.

    روش کار: این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 4-5 نمونه جمع آوری شده از زنان در شهر اردبیل در سال 1381 انجام شد. نمونه ها جهت جستجوی آنتی بادی های igg و igm ضد توکسوپلاسما گوندیی با روش ایمنوفلورسانس غیرمستقیم (immunofluorescence assay) بررسی شدند.

    یافته ها: شیوع کلی آنتی بادیigg ضد توکسوپلاسما با تیتر 1:20 ≤ برابر 34.7% بود. بیشترین فراوانی تیتر آنتی بادی در عیار 1:20 (11.7%) و کم ترین فراوانی آن در عیار 1:3200 (0.4%) و 1:6400 (0.4%) وجود داشت. فقط 20 نفر (4%) تیتر igm ضد توکسوپلاسما رانشان دادند. با استفاده از آزمون مجذور کای هیچ گونه رابطه معنی داری بین میزان شیوع آنتی بادی با سن و سابقه تماس با گربه یا حیوانات خانگی مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: از آن جایی که 65.3% از دختران در شرف ازدواج شهر اردبیل از نظر ابتلای به توکسوپلاسموز سرم منفی بودند، آموزش بهداشت برای حذف عوامل خطر به ویژه در طی دوران بارداری ضد ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم