• مقایسه اثرات همودینامیک ترکیب بوپیواکائین و فنتانیل نسبت به مقادیر استاندارد بوپیواکائین در بی حسی داخل نخاعی سالمندان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 326
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تکنیک نخاعی یکی از روش های معمول در بیهوشی افراد مسن که کاندید عمل جراحی ارتوپدی اندام تحتانی هستند، می باشد. از طرف دیگر عوارض همودینامیک این روش و درمان این عوارض با مایعات وریدی زیاد و داروهایی نظیر افدرین و فنیل افرین برای این بیماران عاری از خطر نمی باشد. او پیوئیدها مدت و کیفیت بلوک حسی توسط داروهای بی حس کننده موضعی را افزایش می دهند بنابراین تلاش هایی صورت گرفته که تا با کاهش مقدار داروی بی حسی و افزودن اوپیوئید به ترکیب نخاعی، هم از عوارض همودینامیک کاسته شود و هم احتمال بی حسی ناقص از بین برود. هدف از این مطالعه نیز بررسی اثرات همودینامیک و کیفیت بی حسی داخل نخاعی با روش فوق بوده است.

    روش کار: در این مطالعه تعداد 46 بیمار بالای 60 سال که به علت شکستگی های استخوان ران کاندید عمل بودند به صورت تصادفی در دو گروه b,a قرار گرفتند. در گروه a از ترکیب بوپیواکائین هیپرتونیک 5میلی گرم و فنتانیل 20 میکروگرم و در گروه b از بوپیواکائین هیپرتونیک به مقدار 12.5 میلی گرم جهت بیهوشی نخاعی استفاده گردید. علایم حیاتی قبل و حین عمل، کیفیت و کمیت بی حسی، مقدار مایعات و افدرین استفاده شده هر 5 دقیقه کنترل و ثبت گردید.

    یافته ها: میانگین افت فشار متوسط شریانی (mean arterial pressure) مقدار مصرف افدرین و تعداد دفعات مصرف آن در دو گروه از اختلاف معنی داری برخوردار بود. میانگین افت فشار متوسط شریانی در دو گروه b,a به ترتیب 10.79± 23.66% و 11.11±36% بود (0.001(p=. مقدار متوسط مصرف افدرین در گروه a 3.49±2.25 میلی گرم و در گروه b 8.45±10 میلی گرم بود (0.001(p=. میانگین دفعات افت فشار خون و مصرف افدرین در گروه a1.08±0.71 بار و در گروه b 2.94±2.91 بار بدست آمد (0.001(p=. 29% بیماران گروه a و 13.6% گروه b در مراحل پایانی عمل احساس درد نموده اند. تاکیکاردی در 29.2% بیماران گروه a و 68.2%بیماران گروه b مشاهده گردید (0.001(p=.

    نتیجه گیری: با افزودن g20 فنتائیل به بوپیواکائین و کم کردن از دوز آن می توان تا حد زیادی از شدت عوارض بیهوشی اینتراتکال (افت فشار خون و تاکیکاردی ناشی از درمان آن) پیش گیری کرد البته برای کاستن از مومارد شکست و اطمینان از بلوک حسی کافی بایستی مطالعات کنترل شده ای را برای یافتن دوز ایده ال بوپیواکائین و فنتائیل انجام شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها