• بررسی شیوع دیابت حاملگی در خانم های باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان اردبیل، 1382

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 463
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: دیابت حاملگی (gestational diabetes mellitus) به درجات مختلف عدم تحمل کربوهیدرات که برای اولین بار در حاملگی بروز یا تشخیص داده شود اطلاق می گردد. شناسایی این اختلال در طول دوران بارداری می تواند از ایجاد عوارض آن بر مادر و جنین جلوگیری نماید. هدف از این مطالعه، تعیین میزان شیوع دیابت حاملگی در خانم های حامله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی اردبیل بوده است.

    روش کار: در این مطالعه مقطعی 601 خانم باردار در هفته های 24 الی 28 حاملگی با 50 گرم گلوکز خوراکی غربالگری شدند (glucose challenge test). معیار مثبت بودن در آزمون غربالگری، گلوکز سرم برابر یا بالاتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر بود و از افراد با gct+ آزمون تحمل گلوکز خوراکی سه ساعته (oral glucose tolerance test) با 100 گرم گلوکز به عمل آمد. معیارهای تشخیص تشخیص دیابت حاملگی، معیارهای گروه ملی اطلاعات دیابت (national diabetes datagroup) بود، هم چنین تاریخچه، سن، قد، فشار خون، وزن قبل از بارداری، و سایر مشخصات افراد در قالب یک پرسشنامه ثبت گردید و سپس آنالیز داده ها با نرم افزار spss انجام گرفت.

    یافته ها: از 601 خانم باردار 64 مورد (10.6%) gct+ مثبت داشتند که برای این 64 مورد آزمون تحمل گلوکز خوراکی سه ساعته انجام شد که 8 نفر از آن ها دیابت حاملگی(gct+, ogtt+)  داشتند و میزان شیوع 1.3% برآورد شد. ارتباط آماری معنی داری بین میانگین شاخص توده بدنی (bmi)، میانگین سنی و میانگین فشار خون دیاستولیک با شیوع دیابت حاملگی و آزمون غربالگری مثبت (gct+) وجود داشت (0.05(p<. شیوع gdm و gct+ با بالا رفتن سن و bmi افزایش نشان داد (0.05(p< ولی ارتباط آماری معنی داری بین شیوع gdm و gct+ با افزایش فشار خون سیستولیک و تعداد حاملگی ها دیده نشد.

    نتیجه گیری:چنین به نظر می رسد که شیوع دیابت حاملگی در اردبیل پایین بوده و از این جهت نیازی به غربالگری عمومی خانم های باردار وجود ندارد و شیوع آن با افزایش سن، bmi و چاقی افزایش می یابد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم