• ارزیابی ثبت اطلاعات در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، 1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 620
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: اطلاعات بیماران بستری از منابع بسیار مهم برای تحقیقات، آموزش پزشکی، فرایند درمان بیماران و مراجع قضایی به شمار می رود و ثبت صحیح و کامل و به موقع آن ها می تواند نقش اساسی در تولید داده های مورد نیاز این گونه پژوهش ها ایفا نماید. تحقیق حاضر به ارزیابی کمی و کیفی این داده ها در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل می پردازد.

    روش کار:در این تحقیق 370 پرونده بیمارستانی از بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مورد بررسی قرار گرفت. در هر بیمارستان از بین پرونده های بیماران بستری شده متناسب با تعداد بستری شدگان یکسال، نمونه هایی بطور تصادف انتخاب گردید، سپس بر اساس برگ پذیرش و خلاصه ترخیص پرونده های انتخاب شده، چک لیست تهیه شده تکمیل گردید. اطلاعات مورد بررسی شامل اطلاعات هویتی، پذیرش و ترخیص بیماران، انتقالات بین بیمارستان ها و بخش ها، اطلاعات تشخیصی، درمانی، جراحی و اطلاعات مربوط به فوت و بالاخره تاییدیه ها بصورت ثبت شده یا نشده در چک لیست ها مشخص گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها: یافته ها نشان داد که جنس، وضعیت تاهل، تاریخ تولد، محل تولد، به ترتیب در 5.9%، 15.7%، 2.4%، 51.6% پرونده های بیمارستانی ثبت نشده بود. در 28.1% تشخیص اولیه، 41.1% تشخیص حین درمان، 39.2% تشخیص نهایی و 48% اقدامات درمانی و جراحی ثبت نشده بود. با وجودی که حداقل 13% بیماران به علت حوادث، آسیب ها و مسمومیت ها بستری شده بودند، فقط در 8.5% از پرونده ها علت خارجی ثبت شده بود. در 68.6% از پرونده ها وضعیت هنگام ترخیص و در 76.3% از آن ها توصیه های پس از ترخیص ثبت نشده بود. 3.5% از پرونده های مورد مطالعه مربوط به بیماران متوفی بود ولی فقط در 31% علت اصلی و 8% علت زمینه ای فوت شده بود. 25% از پرونده های مورد مطالعه کدگذاری نشده بودند. 13.7% از کدهای موجود در پرونده ها با تشخیص نهایی مطابقت نداشت. در 52.4% پرونده ها اصول تشخیص نویسی صحیح توسط پزشکان رعایت نشده بود و در 36.5% از پرونده ها کدگذاری با دقت انجام نشده بود.

    نتیجه گیری: نتایج این بررسی نشان داد که فرایند مستندسازی پرونده های پزشکی توسط ارایه دهندگان مراقبت های بهداشتی درمانی بطور ناقص انجام می شود و این امر منجر به از دست دادن اطلاعات بیماران بستری می گردد، بنابراین توجه و اهتمام بیشتر مسئولین، پزشکان و کارشناسان مدارک پزشکی به این امر در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ضروری بنظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها