• بررسی تاثیر ترکیب اینترفرون آلفا و آسیکلوویر در کاهش عود و شدت پاپیلوماتوز حنجره در کودکان جراحی شده توسط لیزر co2

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 489
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: پاپیلوماتوز راجعه تنفسی (recurrent respiratory papillomatosis) شایع ترین تومور خوش خیم حنجره و دومین علت شایع خشونت صدا در کودکان می باشد. این بیماری با وجود بافت شناسی کاملا خوش خیم، تمایل بارزی به گسترش در راه های هوایی و عود مکرر پس از عمل جراحی دارد و علت این امر احتمالاً بقای ویروس در بافت ظاهراً سالم اطراف تومور می باشد. با توجه به تجربیات موجود، درمان انتخابی rrp در حال حاضر برداشت مکرر ضایعات به کمک لیزر می باشد. مطالعه حاضر در جهت بررسی تاثیر درمان های طبی کمکی برای ریشه کنی این بیماری در کودکان مبتلا صورت گرفته است.

    روش کار: این مطالعه از نوع تجربی دارای کنترل بصورت (self control) sequential control می باشد. این تحقیق بر روی کودکان مراجعه کننده به بخش گوش، حلق، بینی و جراحی سر و گردن بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران از آغاز سال 1377 تا پایان سال 1379 که مشکل اصلی آن ها خشونت صدا و یا انسداد تنفسی بود انجام گردید. در بین این کودکان، مبتلایان به rrp بعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و اثر ترکیب اینترفرون آلفا و آسیکلوویر در کاهش شدت و عود پاپیلوماتوز حنجر ه در آن ها بررسی شد.

    یافته ها: تعداد بیماران مورد بررسی 18 نفر بود که 10 نفر از آن ها (55.5%) دختر و بقیه پسر بودند. سن متوسط بیماران6.5 سال و 94% آن ها فرزندان اول مادران جوان زیر 25 سال بودند. علایم انسداد تنفسی عامل مراجعه 45% بیماران بود که در اکثر موارد از شدتی خفیف تا متوسط برخوردار بود. ضایعات حنجره بیماران در اغلب موارد سطحی و مربوط به گلوت بودند. شدت و گسترش بیماری در بیماران زیر سه سال بیشتر بود که در سه نفر از آن ها تراکئوتومی انجام شد. با تجویز ترکیب اینترفرون آلفا و اسیکلوویر در 55.6% بیماران، شدت بیماری و گسترش آن مشاهده شد.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده از این تحقیق به نظر می رسد ترکیب آسیکلوویر و اینترفرون آلفا در کاهش عود و شدت بیماری rrp موثر باشد. حجم کم نمونه در این تحقیق (که خود ناشی از شیوع بسیار کم این بیماری می باشد) لزوم انجام مطالعات بیشتر به صورت چند مرکزی را جهت بدست آوردن حجم نمونه بیشتر و نتایج معتبرتر آماری ضروری می سازد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها