• بررسی شیوع میگرن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 362
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سردرد میگرنی از شیوع بالایی در دنیا برخوردار است و نظر به تفاوت های جغرافیایی بارز در شیوع آن و نیز اوج بروز آن که در 20 تا 30 سالگی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع میگرن در دانشجویان به عنوان نماینده از قشر جوان صورت گرفت تا ارزیابی از وضعیت موجود جهت مداخلات درمانی بعدی صورت گیرد.

    روش کار: این مطالعه به روش مقطعی در سال 1382 صورت گرفت. از کل دانشجویان، 631 دانشجویان در مقاطع کاردانی، کارشناسی و دکترای حرفه ای به پرسشنامه ای که بر اساس معیارهای دسته بندی میگرن از سوی انجمن بین المللی سردرد تنظیم شده بود پاسخ دادند، داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار spss نسخه 12 تجزیه و تحلیل گردید و از آمار توصیفی برای ارایه نتایج استفاده شد.

    یافته ها: 76.6% دختر و بقیه پسر بودند. میانگین سنی دختران 20.6 سال و پسران 21.4 سال بود. شیوع سردرد میگرن در کل 7.3% بود که 5.4% میگرن بدون اورا،1.6% با اورا و 0.3% هر دو نوع بود. شیوع میگرن در دختران بیش از پسران (نسبت جنسی 2.5)، در مجردین بیش از افراد متاهل و در دانشجویان مقطع دکترای حرفه ای بیش از سایر مقاطع بود، بجز میگرن با اورا که در دانشجویان مقطع کاردانی بیش تر بود. سابقه فامیلی سردرد در 45.6% مبتلایان مثبت گزارش گردید. 65.2% از کسانی که دچار میگرن بودند به پزشک مراجعه نکرده و از نوع سردرد خوبی بی اطلاع بودند.

    نتیجه گیری: در مقایسه با برخی مطالعات مشابه، شیوع میگرن در دانشجویان پایین تر است اما عدم پیگیری و درمان مناسب در آنها بسیار بالاست که لزوم مداخلات مناسب بهداشتی رامی طلبد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها