• بررسی علل بستری کودکان در بیمارستان علی اصغر اردبیل، 1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 545
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: هر ساله هزاران نفر از کودکان کمتر از پنجسال در دنیا بخاطر بیماری های حاد تنفسی و اسهال می میرند. شمار زیادی از آن ها بستری می شوند و میلیون ها ویزیت پزشک را به خود اختصاص می دهند در حالی که بیش تر این موارد با درمان به موقع قابل پیشگیری است. حفظ و ارتقای سلامت کودکان از ارکان بهداشتی هر جامعه است و شناسایی گوی بیماری های کودکان در جهت ارایه خدمات درمانی و مراقبت های بهداشتی مناسب ضروری است. این مطالعه با هدف بررسی علل بستری در کودکان صورت گرفت تا مهم ترین علل منجر به بستری در کودکان مشخص شده و در جهت کاهش آن ها راهکارهای مناسب ارایه گردد.

    مواد و روش ها: این مطالعه به روش مقطعی از ابتدای سال 1380 تا پایان آن در بیمارستان علی اصغر اردبیل صورت گرفت. آزمودنی های مورد نظر از لیست پذیرفته شدگان هر روز بیمارستان بطور تصادفی انتخاب و پرسشنامه که شامل مشخصات کلی چون سن، جنس، زمان مراجعه، تشخیص اولیه، تشخیص نهایی و دیگر موارد بود تکمیل گردید. داده ها پس از گردآوری با استفاده ازنرم افزار spss نسخه 9 تجزیه و تحلیل و از آمار توصیفی برای ارایه نتایج استفاده شد.

    یافته ها: کل پذیرفته شدگان سال 1380 بیمارستان، 1945 نفر بود که حدود نیمی از آن ها وارد مطالعه دند. شایع ترین علت بستری تشنج ناشی از تب (26%) بود و اسهال و استفراغ (22.1%) و پنومونی (20%) در رتبه های بعدی قرار داشتند علل بستری به ترتیب شامل اپی لپسی، مسمومیت دارویی، مننژیت اوریون، آنسفالیت اوریونی، آسم و ... بودند.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته های مطالعه حاضر می بایست در خصوص علل مهم بستری تدابیر مناسب درمانی و مراقبتی صورت گیرد و با توجه به آنکه تشنج ناشی از تب شایع ترین علت بستری بوده است و این الگو باسایر مطالعات مشابه تفاوت دارد، لازم است بررسی های بیشتری در خصوص شناسایی علل منجر به آن صورت گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها