• ارتباط موج q الکتروکاردیوگرام با عملکرد بطن چپ در بیماران با انفارکتوس حاد پس ازد رمان ترمبولیتیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 408
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: مهم ترین عامل تعیین کننده پیش آگهی در بیماران با سکته قلبی حاد اندازه ناحیه انفارکته است و مهم ترین اقدام جهت محدود کردن ناحیه انفارکته برقراری مجدد جریان خون این ناحیه می باشد که با استفاده از داروهای ترمبولیتیک صورت می گیرد. اندازه ناحیه انفارکته ارتباط مستقیم با عملکرد بطن چپ دارد. وجود موج q الکتروکاردیوگرام بعد از درمان ترومبولیتیک با افزایش مرگو میر در 30 روز اول از انفارکتوس همراه می باشد. از طرفی تغییرات الکتروکاردیوگرام بعد از درمان ترمبولیتیک می تواند پیشگویی کننده عملکرد بطن چپ باشد. هدف این مطالعه بررسی رابطه تشکیل موج q با عملکرد بطن چپ بعد از درمان ترمبولیتیک در بیماران با سکته قلبی حاد می باشد.

    روش کار: در این مطالعه تحلیلی 176 بیمار مبتلا به اولین حمله سکته قلبی حاد بر اساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی تحت درمان ترمبولیتیک با استپرپتوکیناز قرار گرفته و مورد بررسی قرار گرفتند. الکتروکاردیوگرام 24 ساعت اول پس از درمان و روز ترخیص (معمولا روز ششم) از نظر وجود موج q پاتولوژیک مورد بررسی قرار گرفت. از تمامی بیماران در روز ترخیص اکوکاردیوگرافی به عمل آمد و عملکرد بطن چپ با روش سیمپسون اندازه گیری شد. اطلاعات جمع آوری شده با نرم افزار spss و با آزمون آماری مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: 82.4% بیماران دارای موج q پاتولوژیک و 17.6% بدون موج q پاتولوژیک در روز ترخیص بودند. کسر جهشی بیش از 55% در 51.6% بیماران بدون موجq پاتولوژیک در مقایسه با 26.9% در بیماران با موج q پاتولوژیک در الکتروکاردیوگرام وجود داشت (0.001p=)، همچنین وجود موج q الکتروکاردیوگرام در مردان بیش تر از زنان بود (73.3% در مقابل 56.4%)

    نتیجه گیری: وجود موج q الکتروکاردیوگرام در بیماران با اولین حمله سکته قلبی حاد پس از درمان با ترمبولیتیک با عملکرد بطن چپ ارتباط دراد و نشان دهنده اختلال عملکرد بطن چپ در این بیماران می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها