• عوامل خطر سکته قلبی در بالغین جوان: یک مطالعه موردی- شاهدی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 410
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بیماری های قلبی- عروقی یک معضل بهداشتی جهانی هستند. بار جهانی این بیماری ها بیشتر متوجه کشورهای با درآمد پایین و متوسط است و حدود 78% همه مرگ ها و 86.3% همه ناتوانی ها ناشی از آن است. این مطالعه به منظور تعیین عوامل خطر سکته قلبی افراد جوان در اردبیل صورت گرفت.

    روش کار: در این مطالعه مورد- شاهدی 52 بیمار زیر 45 سال مبتلا به سکته قلبی حاد بستری شده در بیمارستان بوعلی اردبیل طی سال 1382 با 52 شاهد همسان شده از نظر سنو جنس از جمعیت عادی مقایسه شدند. جهت برآورد خطر عواملی چون سیگار، فعالیت فیزیکی، سابقه فامیلی سابه دیابت و موارد مشابه از شانس نسبی و حدود اطمینان 95% استفاده گردید. جهت مقایسه میانگین ها از آنالیز واریانس استفاده شد.

    یافته ها: میانگین سنی وارد 37.2 سال بود و 96.2% بیماران مرد بودند.سابقه فامیلی مثبت بیماری ایسکمیک قلبی با شانس نسبی 9.4 (34.3-2.6=ci95%) و سیگاری کنونی با شانس نسبی 2.8 (6.2-1.3=ci95%) با افزایش خطر سکته قلبی همراه بودند. هم چنین معلوم شد که میانگین شاخص توده بدنی، میانگین غلظت قند خون ناشتا، ldl و hdl در دوگروه مطالعه متفاوت بود و فعالیت فیزیکی با شانس نسبی 0.4 نقش حفاظتی را بدنبال داشت (0.8- 0.2= ci 95%). ارتباط معنی داری بین مواجهه غیرمستقیم با دود سیگار، کلسترول تام، سطح تحصیلات و شغل با خطر سکته قلبی مشاهده نگردید.

    نتیجه گیری: سابقه فامیلی مثبت، سیگار، قند خون بالا، ldl بالا، hdl پایین و عدم تحرک جسمانی مهم ترین عوامل خطر مطرح شده در این مطالعه هستند. مداخلات بهداشتی مناسب در جهت کاهش عوامل خطر در بالغین جوان خصوصاً افراد کمتر از 45 سال با سابقه فامیلی مثبت ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها