• تعیین ریبوتیپ سویه های کلوستریدیوم دیفیسیل به وسیله واکنش زنجیره ای پلیمراز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 385
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

     

    زمینه و هدف: کلوستریدیوم دیفیسیل عامل کولیت با غشای کاذب و اسهال وابسته به آنتی بیوتیک کسب شده از بیمارستان، به روش های فنوتیپی و مولکولی تعیین نوع می شود. هدف از این بررسی مطالعه پراکندگی ریبوتیپ های این ارگانیسم در محدوده جغرافیایی و در زمان موردنظر بود.

    روش کار: در این بررسی 18سویه از بیماران بخش های مختلف بیمارسانی در لهستان در سال های 82-1381 مورد آزمایش حساسیت به وانکومایسین و مترونیدازول قرار گرفت. نمونه ها با نور فرابنفش ولاتکس آگلوتیناسیون تعیین هویت مجدد شده و وجود توکسین های b ,a مشخص شد. با استخراج dna و تکثیر آن بوسیله واکش زنجیره ای پلیمراز و الکتروفورز، ریبوتیپ آن ها تعیین گردید.

    یافته ها: همه سویه ها به وانکومایسین و مترونیدازول حساس بوده وکلنی همه آن ها در مقابل نور فرابنفش فلوئورسانس زرد مایل به سبز نشان دادند. همه سویه ها از نظر لاتکس آگلوتیناسیون مثبت گردیدند. هفت سویه از نظر وجود توکسین a مثبت بود. از نظر توکسین b همه موارد غیر از یک مورد مثبت شد. در تعیین ریبوتیپ مولکولی کلوستریدیوم دیفیسیل مشخص شد که این سویه ها متعلق به 7 ریبوتیپ 12، 14، 17، 18، 29، 70 و 90 بوده و ریبوتیپ 17 (61%) از همه بیش تر بود.

    نتیجه گیری: در هر منطقه ای ریبوتیپ های خاصی از کلوستریدیوم دیفیسیل از شیوع بیشتری برخوردار بوده و برای مطالعات اپیدمیولوژیک تعیین ریبوتیپ های این کلوستریدیوم ضروری است و بهتر است سویه های شایع این ارگانیسم در مراکز بهداشتی و درمانی ایران نیز شناسایی شده و جهت پیگیری های اپیدمیولوژیک ریبوتیپ آن هاتعیین شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها