• پیگیری بالینی و تغییرات پتانسیل برانگیخته بینایی در بیماران بانوریت بینایی حاد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 838
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: نوریت بینایی حاد یا التهاب عصب بینایی در تعداد قابل توجهی از موارد و به خصوص در زنان جوان، علامتی از مولتیپل اسکلروزیس و شروعی برای آن خواهد بود. پتانسیل برانگیخته بنایی  vep(visual evoked potential)  روشی غیرتهاجمی برای ارزیابی انتقال امواج عصبی از عصب بینایی است. هدف این بررسی پیگیری بیماران با نوریت اپتیک حاد و تغییرات vep با گذشت زمان است.

    روش کار: vep در 30 بیمار با تشخیص نوریت بینایی حاد شامل 25 زن (83.3%) و پنج مرد (16.7%)با میانگین سنی 9±28.77 سال بررسی شد. برای کلیه بیماران معاینات بالینی و mri (magnetic resonance imaging) مغزی انجام گرفت. بررسی ها در پایان ماه اول و ششم تکرار شدند. یافته های حاصل به کمک برنامه نرم افزار آماری spss نسخه 11 تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: معاینات بالینی در 12 بیمار (40%) یک اختلال دیگر نورولوژیک را نشان داد. در 19 مورد (63.3%) mri مغزی غیرطبیعی بود. میانگین تاخیر ظهور موج موسوم به 100p در کلیه موارد غیرطبیعی بود و تنها در هفت بیمار پس از شش ماه vep به محدوده طبیعی رسید. برای 15 بیمار (50%) تشخیص قطعی و در چهار بیمار (13%) تشخیص محتمل مولتیپل اسکلروز مطرح شد. دامنه موج 100p ارزش پیش آگهی دهنده برای بهبودی ضایعه عصب نداشت.

    نتیجه گیری: ارزش پتانسیل برانگیخته بینایی در تشخیص ضایعات عصب اپتیک تایید می شود. بررسی حاضر نشان می دهد که حساسیت آن در حدود 80% است و لازم است که از مقایسه دو چشم برای تشخیص اختلال استفاده شود. بررسی دقیق بیماران و درخواست mri مغزی در اولین مراجعه و پیگیری های بعدی جهت تشخیص زو هنگام مولتیپل اسکلروز توصیه می شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم