• ارزیابی فرآیند آموزش مداوم از نظر پرسنل پرستاری شاغل در بیمارستان های اردبیل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 558
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: با توجه به پیشرفت های روز افزون تکنولوژی و رشد بی سابقه ای که در زمینه اطلاعات علوم پزشکی صورت گرفته است. نیاز به آموزش و بهسازی نیروی انسانی پرستاری در وضعیت کنونی یک ضرورت است،هر چند اهمیت و لزوم آن مورد توجه بسیاری از محققین و صاحب نظران قرار گرفته و بر اجرای صحیح، جامع و کامل آن تاکید دارند، ولی متاسفانه آموزش و بهسازی نیروی انسانی پرستاری درگیر مسایل و مشکلاتی است که برای رفع آن، نیاز به تلاش و کوشش همه جانبه می باشد. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت آموزش مداوم از دیدگاه پرسنل پرستاری شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل انجام شد.

    روش کار: این مطالعه یک بررسی توصیفی است که بر روی 386 نفر پرسنل پرستاری شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه بود. اطلاعات به دست آمده با نرم افزار آماری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: 79% نمونه ها زن و 81.9% کارشناس پرستاری بودند. 35.6% از آنان تا به حال در بازآموزی شرکت نکرده بودند. 28.6% از قوانین آموزش مداوم پرستاری اطلاع داشتند. 25% جنبه کاربردی مطالب سخنرانی را کم و 56.5% آنان وضعیت ارایه مطالب در بازآموزی ها را متوسط ارزیابی کردند. 60% پرستاران تاثیر کنفرانس های ارایه شده در بیمارستان را بر عملکرد خویش خوب ارزیابی کردند.59.8% پرستاران اظهار داشتند که نیازهای آموزشی آن ها قبل از برگزاری کنفرانس ها ارزیابی نمی شود. 75.4% بیان کردند کتاب های جدید پرستاری در بیمارستان موجود نیست. 49.7% وضعیت برنامه های آموزشی بیمارستان ها را متوسط ارزیابی کردند. 43.8% بیان کردند که نحوه کاردستگاه های جدید به طور کامل آموزش داده نمی شود و 4.6% گفتند که پزشکان متخصص از پرستاران سوال علمی می پرسند. در مجموع55.2%  پرستاران، آموزش توسط پزشکان متخصص را متوسط ارزیابی کردند.

    نتیجه گیری: 50.8% پرستاران نحوه برگزاری برنامه های آموزش ضمن خدمت را حد متوسط ارزیابی کردند لذا لزوم بازنگری در موضوع و شیوه اجرایی آموزش مداوم و نیازسنجی مستمر قبل از بازآموزی احساس می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها