• بررسی بیماران نوروفیبرو ماتوز بستری شده در بیمارستان های فیروزگر و شفایحیاییان تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 535
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بیماری نوروفیبرماتوز یک ناهنجاری مادرزادی است که با ایجاد عوارض گوناگون باعث زمین گیر شدن بیمار می شود. عمل های جراحی متفاوتی برای این بیماران مطرح شده اند که هیچکدام قطعی نیستند. این مطالعه با هدف مشخص نمودن سن، جنس، علایم بالینی و ارزیابی روش های درمانی انجام گرفته در این بیماران بستری شده انجام شده است.

    روش کار: این بررسی به روش توصیفی- مقطعی با مراحعه به پرونده بیمارانی که قبلاً عمل شده بودند انجام گرفت. 45 بیماری که مبتلا به نوروفیبروماتوز بودند و طی سال های 78-1375 در بخش جراحی بیمارستان فیروزگر و بخش ارتوپدی بیمارستان شفا بستری شده و تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند. از نظر علایم بالینی و روش های درمانی مورد بررسی قرار گرفتند. بیمارانی که دارای عوارض مغزی بیماری بودند از مطالعه حذف گردیدند.

    یافته ها: 55% بیماران مورد مطالعه مرد و بقیه زن بودند و اکثر بیماران در دهه دوم زندگی بودند. ناهنجاری های اسکلتی در 35 بیمار (7.77%) وجود داشت و 16 نفر از این بیماران دچار اسکلیوز بودند که شایع ترین عارضه بیماری بود. بر حسب مراحل پیشرفت بیماری در دو مورد از بریس (brace) استفاده شد که باعث بهبودی هر دو بیمار شد و در 13 مورد از هارینگتون رود (harringtone rod) استفاده شد که در سه مورد آن ها اسکلیوز پیشرفت نمود و با عمل مجدد اتصال مهره ها انجام گردید. پسودوآرتروز در هشت مورد (17.77%) وجود داشت و در آن ها از پیوند استخواین و پلیت جهت عمل استفاده شد. در پنج مورد آن ها که پسودآرتروز اندام تحتانی داشته اند اتصال صورت نگرفته بود که در دو مورد از آن ها پیوند پدیکوله فیبولا قرار داده و جوش خوردگی به وجود آمده است و در سه مورد دیگر سرانجام قطع پا صورت گرفته بود. دو مورد بدخیمی در این بیماران وجود داشت که هر دو مورد فوت نمودند.

    نتیجه گیری:در مطالعه حاضر اسکلیوز شایع ترین عارضه نوروفیبروماتوز است که در مراحل اولیه با عمل جراحی بهبود می یابد ولی پسودوآرتروز اندام تحتانی با عمل جراحی پیوند استخوانی و پلیت اکثراً بدون بهبودی بوده است. استفاده از پیوند پدیکوله فیبولا باعث بهبودی این عارضه شده است و بهتر است عمل جراحی قبل از پیشرفت ضایعات صورت گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها