• علل حاملگی ناخواسته در زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان کوثر ارومیه، 1378

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 579
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: حاملگی ناخواسته یکی از معضلات مهم کشورهای جهان است. در کشور ما نیز علیرغم تلاش های فراوان مسئولین دستگاه های ذیربط و پوشش وسیع تنظیم خانواده، حاملگی ناخواسته و عواقب ناشی از آن از جمله سقط های عفونی از مشکلات شایع می باشند. مطالعه حاضر به منظور بررسی علل حاملگی های ناخواسته در خانم های حامله مراجعه کننده به بیمارستان کوثر ارومیه انجام شد.

    روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است. اطلاعات مورد نیاز در 330 مورد حاملگی ناخواسته از 1830 زن حامله مراجعه کننده به بیمارستان کوثر ارومیه در طی شش ماه آخر سال 1378، از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه جمع آوری شده است. داده های جمع آوری شده از طریق نرم افزار آماری spss و با استفاده از آزمون های آماری مجذور کای و تی تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: 83.6% افراد مورد مطالعه بی سواد و کم سواد، 96.36% خانه دار، 56.69% سن بیش از 30 سال و 79.09% تعداد فرزندان سه و یا بیشتر داشتند. در مورد روش جلوگیری از بارداری 40% از قرص ضد بارداری، 25.5% روش طبیعی، 10% (intra uterine device) iud 6.4% روش های تزریقی، 4.5% مینی پیل، 3.6% کاندوم، 2.7% شیردهی، 0.9% ریتمیک و 0.6% از توبکتومی استفاده می کردند. 5.8% افراد از هیچ روش ضدبارداری استفاده نمی کردند. بین افزایش سن و دفعات حاملگی ناخواسته از نظر آماری ارتباط آماری معنی دار به دست آمد (0.44r=، 0.0001(p<. یک همبستگی منفی معنی دار بین میزان تحصیلات و دفعات حاملگی (0.39r=، 0.0001(p< به دست آمد. علل ناکامی شامل اسیتفاده نامرتب از قرص، مینی پیل و کاندوم (هر کدام بیش از 90%)، عدم آشنایی با روش مقابله به هنگام فراموشی مصرف قرص (0.77)، خارج کردن iud، قصور در تزریق در روش (depot medroxy progestrone acetate) dmpa و استفاده غلط از روش شیردهی بود.

    نتیجه گیری: نتایج نشان داد افراد مورد مطالعه علیرغم دسترسی مناسب به روش های مطمئن پیشگیری، عموماً به علت کمبود اطلاعات، استفاده نامرتب و برداشت های نادرست از عوارض روش های پیشگیری، از روش های غیرمطمئنی که در آن ها احتمال شکست به علت سهل انگاری فردی یا فراموشی وجود داشت، استفاده می کردند. مدنظر قرار دادن مشکلات ذکر شده توسط مراکز تنظیم خانواده می تواند شیوع حاملگی ناخواسته را کاهش دهد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها