• شیوع عفونت ادراری بدون علامت در کودکان دبستانی شهرستان اردبیل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 422
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: با توجه به اهمیت عفونت های ادراری بدون علامت در نارسایی کلیوی مزمن کودکان و اینکه شیوع این نوع عفونت در منطقه مشخص نبود این مطالعه به منظور بررسی شیوع عفونت ادراری بدون علامت در کودکان دبستانی شهرستان اردبیل انجام شد.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 470 نفر از بین حدود چهل هزار دانش آموز دبستانی مناطق چهارگانه اردبیل به طور تصادفی انتخاب شدند. پس از تکمیل پرسش نامه و حذف موارد عفونت ادراری علامت دار و عدم رضایت والدین بقیه نمونه ها وارد مطالعه شدند. نمونه ادرار صبحگاهی دانش آموززان به روش ادرار میانی جمع اوری، آنالیز و کشت ادرار به عمل آمد. در صورت رشد پیش از صد هزار واحد تشکیل دهنده کلونی در هر میلی لیتر، فرد به عنوان مورد مبتلا به عفونت ادراری بدون علامت تلقی شد و شیوع عارضه در نمونه هامورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: از میان 470 نفر 16 نفر به دلیل وجود علایم ادراری و یا عدم رضایت والدین از مطالعه حذف شدند و برسی بر روی 454 نفر که 238 دختر و 216 پسر بودند. شیوع عفونت ادراری بدون علامت در دختران 5.5% و در پسران 2.8% به دست آمد. از کل موارد مطالعه در 19 مورد (4.2%) کشت ادرار مثبت وجود داشت که از این تعداد 13 نفر دختر و شش نفر پسر بودند. فقط در هفت مورد (36.8%) در آنالیز ادراری، پیوری (5wbc>) مشاهده شد.

    نتیجه گیری: شیوع عفونت ادراری بدون علامت به ویژه در دختران مساله مهمی است و با توجه به عوارض شناخته شده آن مطالعات دیگری در تعیین علل، راه های پیشگیری و درمان توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها