• بررسی غلظت پراکسیدهای لیپیدی سرم به عنوان عامل خطر بیماری های عروق کرونری در مردان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 343
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

     

    زمینه و هدف: پراکسیداسیون لیپیدی در سال های اخیر مورد توجه فراواین قرار گرفته است. پراکسیداسیون لیپیدی با سرطان، پیری و سایر بیماری ها از جمله آترواسکلروز ارتباط دارد. در ایجاد آتروما، واکنش های متقابل پیچیده بین سلول های دیواره شریان و لیپوپروتئین ها و عمدتا ldl اکسید شده دخیل می باشند. این مطالعه به منظور بررسی ارتباط مالون دی آلدئید سرم (malondialdehyde) به عنوان مهم ترین شاخص پراکسیداسیون لیپیدی با تغییرات غلظت لیپید و لیپوپروتئین های سرم در بیماران مذکر زیر 55 سال مبتلا به بیماری عروق کرونری cad (coronary artery disease) انجام شد.

    روش کار: 51 بیمار مذکر زیر 55 سال که بیماری آن ها از طریق آنژیوگرافی به اثبات رسیده بود و در بیمارستان شهید مدنی تبریز بستری شده بودند و 60 مرد به ظاهر سالم که از نظر سن و جنس با بیماران همسان بودند به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. سطح سرمی mda به روش کالوری متریک با استفاده از واکنش تیوباربیتوریک اسید (tba) و غلظت لیپید و لیپوپروتئین ها توسط روش های آنزیمی استاندارد اندازه گیری شدند.

    یافته ها: نتایج حاکی از افزایش سطح سرمی mda، در بیماران نسبت به گروه کنترل بود (0.03p=)، هم چنین بررسی غلظت سرمی کلسترول، تری گلیسیرید و ldl-c و نسبت ldl-c به hdl-c بیانگر افزایش این عوامل در گروه بیماران نسبت به گروه کنترل می باشد (0.03p=). بین سطح سرمی mda و عوامل خطر بیوشیمیایی شامل تری گلیسرید، کلسترول، ldl-c و نسبت ldl-c به hdl-c رابطه منفی و معنی داری مشاهده شد (0.03p=). بین سطح سرمی mda با سن و bmi (body mass index) گروه بیماران ارتباط معنی داری وجود نداشت.

    نتیجه گیری: با توجه به ارتباط معنی دار به دست آمده از میزان سرمی عوامل mda، کلسترول، تری گلیسرید، ldl-c ،hdl-c و نسبت ldl-c به hdl-c در افراد مبتلا به cad در مقایسیه با گروه کنترل، بنظر می آید پایش و کنترل این عوامل در افراد مذکور می تواند در جلوگیری از بروز و پیشرفت ضایعات آترواسکلروز مفید باشد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها