• تاثیر پیگیری بر میزان کنترل فشار خون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 477
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تبعیت مبتلایان از رژیم درمانی جهت دستیابی به کنترل فشار خون همواره امری چالش برانگیز بوده است و از طرفی سیستم های حمایتی ناکافی، برنامه ریزی غیر موثر پیگیری بیماران، ناتوانی بیمار در انجام اقدامات درمانی در زمان عود بیماری، عدم رعایت و پیگیری رژیم غذایی و دارویی، ترخیص بدون برنامه ریزی و کمبود آگاهی نسبت به عوامل خطر بیماری و رژیم درمانی، همه از عوامل قابل کنترلی هستند که سبب بستری مجدد بیماران مبتلا به پرفشاری خون می گردند. مطالعه حاضر به منظور تعیین تاثیر پیگیری بر کنترل فشار خون بیماران با پرفشاری خون انجام شده است.

    روش کار: در این مطالعه مداخله ای، بیماران هیپرتانسیو مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان به طور تصادفی در دو گروه مورد (100 نفر) و شاهد (100نفر) قرار گرفتند. پس از جمع آوری اطلاعات اولیه در بیماران گروه مورد با مراجعه به منازل در ماه اول، دوم و سوم در خصوص نقش تغذیه و تحریک، مصرف دارو جهت کنترل فشار خون آموزش داده شد. سپس مجددا فشار خون بیماران در دو گروه کنترل و میانگین فشار خون مقایسه گردید. اطلاعات به دست آمده وارد نرم افزار آماری spss شد و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (با آزمون های مجذور کای و تی) تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: 55.4% بیماران مورد و 54.3% بیماران گروه شاهد سابقه فامیلی پر فشاری خون داشتند. میانگین bmi (body mass index) قبل از مداخله در گروه مورد و شاهد به ترتیب 5.56±26.8، 14.66±28.04 و بعد از مداخله به ترتیب 5.38±25.96، 14.29± 27.61 بود. قبل از اجرای برنامه پیگیری 39.13% گروه مورد و 35.87% گروه شاهد سابقه مصرف منظم دارو داشتند که بعد از پیگیری به ترتیب 44.6% و 42.4% شده بود. پس از اجرا برنامه پیگیری 22.83% گروه مورد و 17.39% گروه شاهد در عرض سهماه یک بار به اورژانس یا مطب پزشکان مراجعه کرده بودند. میانگین فشار خون سیستولیک دو گروه مورد و شاهد پس از اجرای برنامه مداخله به ترتیب ±133 و ±153 میلی متر جیوه بوده و این اختلاف از نظر آماری نیز معنی دار بود (0.001(p<. بعد از اجرای پیگیری میزان کنترل فشار خون سیستولیک در گروه مورد 59.8% و در شاهد 35.9% بود و این تفاوت معنی دار بود (0.001(p<.

    نتیجه گیری: نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد پس از اجرای برنامه آموزش و پیگیری در گروه مورد کنترل فشار خون بهتر از گروه شاهد بود بنابراین پیشنهاد می شود برنامه های آموزشی بیماران و پیگیری و بازدید از منزل به عنوان یک روش موثر در مراقبت های بهداشتی و درمانی بیماران هیپرتانسیو به کار گرفته شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها