• اثر درمانی ویتامین e در علایم گوارشی همراه با دیسمنوره اولیه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 455
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: دیسمنوره از شکایات شایع در بیماری های زنان می باشد که گاهی با مشکلات گوارشی همراه است. هدف این مطالعه بررسی اثر درمانی ویتامین e بر علایم گوارشی همواره دیسمنوره اولیه نظیر تهوع، استفراغ و اسهال بوده است.

    روش کار: این مطالعه به روش تجربی، تصادفی انجام گرفت. به تعداد 300 دانش آموز دختر با دیسمنوره اولیه پرسشنامه ای جهت بررسی مشکلات گوارشی ناشی از دیسمنوره اولیه ارایه گردید و بعد از بررسی پرسشنامه 128 نفر که علایم گوارشی همراه دیسمنوره را داشتند وارد مطالعه شدندکه 69 نفر از این افراد در گروه مورد و 59 نفر در گروه شاهد قرار گرفتند. دو روز قبل پریود و سه روز اول پریود روزانه به گروه مورد چهار عدد قرص ویتامین e 100 واحدی (400 واحد) و به گروه شاهد چهار عددپلاسبو به صورت جویدنی به مدت چهارماه تجویز شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار spss و با بکار بردن آزمون کای اسکوئر با ضریب اطمینان 95% (0.05α=) انجام شد.

    یافته ها: نتایج بدست آمده نشان داد که ویتامین e در مقایسه با پلاسبودر کاهش مشکلات گوارشی همراه دیسمنوره اولیه در ماده دوم درمان تفاوت معنی داری ندارد (0.67(p= در حالیکه در ماه چهارم درمان بین تاثیر ویتامین e و پلاسبو در کاهش مشکلات گوارشی همراه دیسمنوره اولیه اختلاف آماری معنی داری دیده شد (0.001(p=.

    نتیجه گیری: ویتامین e به عنوان درمانی موثر جهت بهبود علایم گوارشی دیسمنوره اولیه از ماه دوم درمان موثر می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها