• بررسی میزان ترانسفیوژن غیر ضروری خون و فرآورده های آن در بیماران بستری در بیمارستان دکتر فاطمی اردبیل نیمسال اول 1382

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 341
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: اکثر افرادی که نیاز به ترانسفوزیون خون و فرآورده های خونی پیدا می کنند، بیماران بدحالی هستند که به دلیل خونریزی، آنمی ناشی از بیماری مزمن،اختلالات انعقادی، مشکلات پاکتی و سایر موارد مشابه موارد درمان قرار می گیرند با توجه به مشکلات و هزینه بالای تامین خون سالم و هم چنین عوارض متعدد ناشی از ترانسفوزیون خون و فرآورده های خونی لازم است که تجویز فرآورده های مذکور بر اساس معیارهای علمی و فقط در صورت ضرورت انجام گیرد. مطالعه حاضر برای بررسی موارد ترانسفوزیون انجام گرفته در یک بیمارستان جراحی و سوختگی و تشخیص موارد غیر ضروری ترانسفوزیون در یک مقطع شش ماهه صورت گرفته است.

    روش کار:این مطالعه توصیفی بر روی 150 نفراز بیمارانی که در نیمه اول سال 1382 در بیمارستان فاطمی اردبیل مورد تجویز خون و فرآورده های خونی قرار گرفته بودند، انجام گرفته و بر اساس وضعیت بالینی و معیارهای آزمایشگاهی و شواهد موجود در پرونده بیماران و بر مبنای استانداردهای موجود در منابع علمی در مورد ضروری یا غیر ضروری بودن ترانسفوزیون آنان تقسیم بندی صورت گرفته است. اطلاعات حاصل با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: از بین 150 بیماری که تحت ترانسفوزیون قرار گرفته بودند 46 مورد (25.7%) خون کامل، 92 مورد (51.4%) گلبول متراکم، 36 مورد (20.1%) (fresh frozen plasma) ffp و 5 مورد (2.3%) پلاکت دریافت کرده بودند. محل ترانسفوزیون در 60 مورد (40%) بخش مراقب های ویژه، 31 مورد (20.7%) بخش جراحی، 28 مورد (18.7%) اتاق عمل، 11 مورد (7.3%) بخش ارتوپدی، 10 مورد (6.7%) بخش سوختگی و 9 مورد (6%) بخش اورژانس بود. از نظر سنی، بالاترین میزان در گروه سنی 40-20 سال (32.7%) بوده و از نظر جنسی (67.3%) بیماران مذکر بودند. از نظر ضرورت ترانسفوزیون، با توجه به معیارهای علمی 26.08% بیماران در گروه خون کامل، 30.44% در گروه گلبول قرمز، 47.22% در گروه ffp و 80% در گروه پلاکت دریافت غیرضروری داشته اند.

    نتیجه گیری: با توجه به هزینه بالای تهیه خون سالم و فرآورده های خونی و نیز نظر به مشکلات متعددی که می تواند پس از ترانسفوزیون خون و فراورده های خونی در بیمار ایجاد شود، تجویز این فرآورده ها در بیماران باید با دقت بیشتر و بر اساس معیارهای مشخص علمی انجام گیرد. درصد بالای موارد غیرضروری تجویز خون و فرآورده های خونی در مطالعه حاضر نیاز به توجه بیشتر در این زمینه را ضروری می سازد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها