• گزارش 60 مورد استنت گذاری در بدخیمی مری وکاردیا در بیمارستان امام تبریز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 529
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بیماران با کارسینوم اسکواموس سل (squamous cell carcinoma) مری و آدنوکارسینوم محل اتصاری مری به معده (gastroesophageal junction) پیش آگهی بدی دارند. در مراحل پیشرفته تومور امکان درمان قطعی وجود ندارد و بیماران به تسکین علایم به ویژه اختلال بلع برای بهبود کیفیت زندگی نیاز دارند. نشان داده شده است که تعبیه استنت در مری سریع تر بوده و با مدت اثر طولانی تر موجب تسکین علایم می شود. طی سال های اخیر در ایران استنت های خود باز شونده مری قابل دسترسی است. مطالعه حاضر با هدف گزارش نتایج اصلاح اختلال بلع با استفاده از استنت ها به ویژه انواع پلاستیکی آن با قابلیت جابجایی انجام شده است.

    روش کار:این مطالعه آینده نگر در 60 بیمار مبتلا به تنگی ناشی از سرطان های بدخیم مری و gej با آناستاموزی که طی سال های 1380 تا 1384 جهت تعبیه استنت به بخش آندوسکوپی بیمارستان امام تبریز ارجاع شده اند، انجام شده است. اختلال بلع پنج درجه ای، در فواصل زمانی قبل از تعبیه استنت، سه روز بعد و سپس در طی مدت و علت تنگی، مطالعه باریمی و آندوسکوپی انجام شد. قبیل از تعبیه استنت تنگی ها تا قطر15میلی متر گشاد شد. در نهایت داده های جمع آوری شده به کمک آزمون های همبستگی، تی و مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها:در 12 بیمار استنت فلزی پوشش دار (wallstent) در 47 مورد استنت پوشش دار قابل جابجایی (polyflex) و در یک بیمار استنت فلزی دو جداره استفاده شد. باز شدن استنت ها در تمام بیماران موفقیت آمیز بود. اختلال بلع به طور قابل ملاحظه ای با تمام انواع استنتها در مقایسه با زمان مراجعه و سه روز بعد (0.001p<) و طی زمان پیگیری (0.05p<) بهبودی یافت. جابجا شدن استنت ها به طرف معده در 16 بیمار (32%) مشاهده گردید که همگی طی 1-3 ماه بعد از تعبیه انجام یافته بود. استنت های قابل جابجایی با مداخله آندوسکوپیک باز شدند. رشد تومور در انتهای استنت در چهار مورد (8%) اتفاق افتاد. بیماران به طور متوسط مدت 6.6 ± 7.6 ماه بعد از تعبیه استنت زنده بودند. در هیچ کدام از بیماران مستقیما به علت تعبیه استنت فوت اتفاق نیفتاد.

    نتیجه گیری: استنت های خود باز شونده پلاستیکی (self exapandable plastic stent) seps اثر خیلی خوبی در تسکین اختلال بلع دارند. تعبیه آن هادر اکثر بیماران راحت، بی خطر و موفقیت آمیز بوده و با عوارض و مرگ و میر کمتری همراه است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها