• الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی و پلاسمیدی سویه های پسودوموناس آئروژینوزای جدا شده از عفونت های بیماران بستری در مرکز آموزشی و درمانی سینا- تبریز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 344
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: پسودوموناس آئروژینوزا یک پاتوژن مهم بیمارستانی است که مقاومت آنتی بیوتیکی زیادی را نشان می دهد. برای مطالعه اپیدمیولوژیک پسودوموناس آئروژینوزا روش های فنوتایپینگ مثل تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی و ژئوتایپینگ مثل آنالیز الگوی پلاسمیدی وجود دارد. آنالیز پلاسمیدی اطلاعات مفیدی را در مورد منشاء اپیدمی و تعداد کلون های متفاوت موجود در یک اپیدمی بدست می دهد، لذا جهت مطالعه الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی و پلاسمیدی سویه های پسودوموناس آئروژینوزا در عفونت های بیماران بستری شده در مرکز آموزشی و درمانی سینای تبریز این تحقیق انجام شد تا ارتباط اپیدمیولوژیک بین سویه های جدا شده مورد بررسی قرار گیرد.

    روش کار: این مطالعه بر روی 135 سویه پسودوموناس آئروژینوزا جدا شده از بیماران با عفونت های مختلف بستری در مرکز آموزشی و درمانی سینای تبریز انجام گرفت. برای تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی از روش انتشار دیسک در آگارو برای استخراج پلاسمید از روش لیز قلیایی تغییر یافته استفاده شد. جهت شناسایی باندهای supercoiled از open circular و linear از روش الکتروفورزدو بعدی استفاده شد. برای برش پلاسمیدها دو آنزیم محدودالاثر ecori و hincii بکار گرفته شدند.

    یافته ها: از تعداد 135 سویه پسودوموناس آئروژینوزا ایزوله شده از بیماران با عفونت های مختلف تست حساسیت به آنتی بیوتیک ها بعمل آمد و الگوی پلاسمیدی تعیین گردید. میزان مقاومت به آزترونام 77%، کولیستین 74%، سفتازیدیم 69%، پیپراسیلین 67%، اوفلوکساسین 62%، توبرامایسین 56%، کاربنی سیلین 54%، جنتامایسین 51%، سیپروفلوکساسین 22%، آمیکاسین 15%، پلی میکسین b13% و ایمی پنم2% بود. از 135 سویه (50.4%) فاقد هرنوع پلاسمید بودندو در 67 سویه باقیمانده (49.6%) 1 تا 6 پلاسمید شناسایی شد. وزن مولکولی پلاسمیدهای جداشده عمدتاً در محدوده kb0.5 تا kb 21 و تعدادی بیش از kb21 بود. از مجموع 67 سویه دارای پلاسمید، 28 الگوی پلاسمیدی بدست آمد که الگوهای مشابه در ایزوله های مربوط به بخش سوختگی (در 2 تا 16 ایزوله) و نیز در ایزوله های مربوط به بخش های icu، داخلی و جراحی عمومی بترتیب در 6، 4 و 2 ایزوله شناسایی شدند. بعد از برش آنزیمی با آنزیم های محدودالاثر ecori و hincii در 25 سویه ی پسودوموناس آئروژینوزا محتوی یک یا دو پلاسمید الگوهای برشی یکسان در 8 سویه (32%) با ecori مشاهده شد در حالیکه با آنزیم hincii هیچگونه الگوی برشی مشابه حاصل نشد.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشانگر مقاومت آنتی بیوتیکی بالا و حضور پلاسمید در اکثر سویه های پسودوموناس آئروژینوزا ایزوله شده از عفونت های مختلف بوده و تشابه زیادی در الگوهای پلاسمیدی و الگوهای برشی سویه های جدا شده از عفونت های بیمارستانی از بخش های سوختگی، icu، داخلی و جراحی عمومی در یک زمان کوتاه بدست آمد که احتمال منشاء گرفتن این باکتری ها از یک کلون باکتریایی با شیوع بالای انتقال ژن را در بین سویه های بیمارستانی مطرح می سازد و نشانگر مفید بودن مطالعه الگوی پلاسمیدی در پسودوموناس آئروژینوزا می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها