• مقایسه اثر ضد دردی عصاره بابونه با مرفین در موش سوری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 434
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: در مورد داروهای گیاهی و کاربرد آن ها از زمان قدیم اطلاعات وسیعی در دسترس می باشد و تحقیقات فراوانی در مورد اثر ضد درد عصاره های گیاهان انجام شده است. در مطالعه قبلی اثرات کاهش درد عصاره بابونه حاوی mg.kg 2 اسانس در مقایسه با گروه کنترل در موش سفید بزرگ آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت که اثر کاهش درد آن بارز بود. در این پژوهش اثر کاهش درد عصاره بابونه با دوزهای مختلف مرفین (ضد درد استاندارد شناخته شده)مورد مقایسه قرار گرفته است.

    روش کار: این مطالعه بصورت تجربی در دانشکده پزشکی شهید صدوقی یزد بر روی تعداد 48 سر موش سوری که بصورت تصادفی به 8 گروه 6 تایی با وزن 30-25 گرم تقسیم شده بودند انجام گردیده است. در این مطالعه اثر تزریق داخل صفاقی عصاره بابونه با مقدار mg.kg2 اسانس و با غلظت های mg.kg 2.1 و 0.5 مرفین بر کاهش درد با استفاده از دو روش سنجش درد مزمن (آزمون فرمالین به مدت یک ساعت) و درد حاد (آزمون پس کشیدن دم به مدت 2 ساعت و در فواصل زمانی 15 دقیقه ای) مورد سنجش قرار گرفت.

    یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که در آزمون فرمالین عصاره بابونه فاز دوم درد را کمتر از مرفین mg/kg1 کاهش می دهد ولی اثر ضد دردی آن در این مرحله بیش از مرفین mg.kg0.5 می باشد عصاره بابونه توانست در آزمون پس کشیدن دم در فواصل زمانی 90-30 دقیقه اثر ضد درد خود را اعمال کند که این امر مشابه اثر ضد دردی مرفین با غلظت های (mg.kg 1 و 0.5) می باشد (0.05p>)

    نتیجه گیری: یافته های این تحقیق نتایج بدست آمده از تحقیق قبلی را مبنی بر اینکه عصاره بابونه دارای اثر ضد درد است را تائید می کند و موید این است در آزمون فرمالین اثر ضد دردی بابونه در حد فواصل بین اثر ضد دردی مرفین mg.kg 0.5 و 1 قرار می گیرد ودر آزمون پس کشیدن دم اثر کاهش درد با مرفین mg.kg 1 برابری می کند. پیشنهاد می شود بابونه به عنوان یک داروی کاهش دهنده درد در مطالعات گوناگون دیگر بیشتر مورد پژوهش قرار گیرد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها