• بررسی جنبه های همه گیرشناسی و مقاومت آنتی بیوتیکی ویبریوکلرا، بیوتایپ التور سروتایپ اینابا در همه گیری تابستان سال 1384در ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 832
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بیماری وبا در ایران یک بیماری بومی می باشد و هر ساله مواردی از آن در بعضی از نقاط کشور گزارش می گردد. هدف از این مطالعه بررسی جنبه های اپیدمیولوژی و تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی سویه های ویبریو کلاری التور سروتایپ اینابا در همه گیری تابستان سال 1384 در ایران می باشد.

    روش کار: نمونه های مدفوع از بیماران مشکوک به وبا که به بیمارستان ها و درمانگاه ها مراجعه می کردند جمع آوری و سپس در محیط های آب پپتون قلیائی و تیو سولفات سیترات بایل ساکاروز آگار tcbs (thiosulfate citrate bile salts sucrose) کشت داده شدند و سپس با استفاده از روش های باکتریولوژیکی تائید و نهایتا با آنتی سرم های اختصاصی سرو تایپ شدند. جهت تایید نهایی 5% سویه های جداشده به آزمایشگاه رفرانس کشوری ارسال گردیدند. در آزمایشگاه رفرانس پس از تایید نهایی آنتی بیوگرام دیسک دیفیوژن و e-test جهت تعیین حداقل غلظت مهار کنندگی از رشد (mic) انجام شد.

    یافته ها: در مجموع 1118 بیمار مبتلا به وبا در مدت زمان همه گیری تشخیص داده شدند. بیماری از 26 استان کشور گزارش گردید. بیش ترین موارد بیماری از استان های تهران، همدان و قم گزارش گردید. 50% از بیماران بین سنین 34-15 سال بودند. 53% از بیماران مذکر و 47% مونث بودند. 97.7% از بیماران ملیت ایرانی و 2.3% غیر ایرانی و از کشورهای پاکستان و افغانستان بودند. 20% از بیماران در بیمارستان بستری شدند و 80% بصورت سرپایی درمان شدند. میزان مرگ و میر بیماری 1% بود. از 1118 سویه جدا شده، 1104 مورد سروتایپ اینابا و 14 مورد اگاوا بودند. مطالعه حاضر نشان داد به احتمال زیاد منشاء بیماری بواسطه مصرف سبزی خام بوده است که بواسطه فاضلاب آبیاری می شدند. مواردی از ویبریو کلرا، سرو تایپ اینابا از سبزی جدا گردید. تمامی سویه های جداشده نسبت به کوتریموکسازول، نالید یکسیک اسید، و فورازولیدون مقاوم بودند. برعکس تمامی سویه ها در مقابل تتراسیکلین، سیپروفلوکساسین، اریترومایسینف و آمپی سیلین حساس بودند. حداقل غلظت مهار کنندگی از رشد برای کوتریموکسازول، نالیدیکسیک اسید وفورازولیدن بیش از 256 میکروگرم در میلی لیتر بود و برای اریترومایسین 1.5 میکروگرم در میلی لیتر بود. با توجه به یکسان بودن نتایج آنتی بیوگرام بنظر می رسد که تمامی سویه های جدا شده از بیماران منشا یکسانی داشته باشند.

    نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان می دهد که برخلاف همه گیری های سال های قبل سویه عامل در همه گیری تابستان 1384 اینابا بود و با توجه به الگوی آنتی بیوگرام مشابه احتمالا منشا یکسانی داشتند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها