• ارتباط برخی از شاخص های تن سنجی مادر و وزن هنگام تولد نوزاد در بیمارستان علوی اردبیل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1381/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1381/03/10
    • تعداد بازدید: 321
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: 11% از کل نوزادان تازه متولد شده در کشورهای در حال توسعه کمی وزن هنگام تولد دارند. وزن هنگام تولددر سلامت فرد، خانواده و جامعه نقش بسزائی دارد. کاهش و افزایش وزن هنگام تولد به بیش از حداستاندارد با مرگ و میر و بیماری همراه است. هدف از این بررسی تعیین ارتباط برخی از پارامترهای تن سنجی مادر نظیر شاخص توده بدنی bmi (body mass index).وزن قبل از بارداری، سن مادر در زمان بارداری و قد مادر روی و هنگام تولد می باشد.

    روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که از میان مادران باردار که جهت زایمان به بیمارستان علوی اردبیل مراجعه کرده اند 300 نفرانتخاب شدند. وزن و قد مادر قبل از بارداری از پرونده مادر استخراخ و bmi مادر قبل از بارداری از تقسیم وزن به مجذور قد (kg/m2) محاسبه شد. ارتباط بین متغیرهای تن سنجی مادر با وزن هنگام تولد بوسیله t-test مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

    یافته ها: این مطالعه نشان داد که از نظر شاخص توده بدنی مادر قبل از بارداری 32 نفر (10.7%) از مادران دارای 19.8 bmi<، 185 نفر(61.7%) دارای 26-19.8 bmi=و 83 نفر (27.7) با 26bmi> بودند. 36.3%از مادران وزن کمتر از 55 کیلوگرم، 48.3% وزن بین 70-55 کیلوگرم و 15.3% بالای 70 کیلوگرم بودند. ارتباط بین bmi و وزن مادر قبل از بارداری با وزن هنگام تولد از نظر آماری معنی دار بود (0.001(p= بین سن مادر در زمان بارداری با هنگام وزن تولد نوزاد ارتباط معنی داری وجود نداشت.

    نتیجه گیری: شاخص توده بدنی و وزن مادر قبل از بارداریمی تواند بعنوان دو عامل تن سنجی مهم در ارتباط با وزن هنگام تولد باشند. بنابراین توصیه می شود زنان قبل و در طول بارداری راهنمایی های لازم را دریافت نمایند تا میزان تولد های hbw و lbw در جامعه کاهش یابد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها